Sunday, January 13, 2019

Söndag

Jag tycker det är mycket elände i vår värld. Läser man nyheter är det enbart en massa hemskheter, mord, sprängningar, skjutningar, klimatångest, hat och mobbning. Ibland orkar jag inte ta in allt. Har hänt en del tragiska saker som drabbat arbetskamrater till mig också. Då känner jag att jag måste gå in i min lilla bubbla, läsa bloggar jag gillar, kolla på Instagram där jag mest följer katt-, inrednings- och Japankonton. J har kommit lyckligt hem från Las Vegas till sitt älskade Kyoto.
Jag har jobbat klart helgen och har inga helger att jobba förrän tidigast i mitten av februari. Nu bara längtar jag efter ljusare dagar. Och såklart efter min helg i Stockholm.

4 comments:

znogge said...

Visst händer det mycket skräp i världen men den enkla sanningen är nog att vi varken kan eller ska ta till allt. Det blir helt enkelt för mycket. Därmed menar jag inte att vi ska vara passiva men vi får sila i flödet. Det går inte att göra alla sorger till våra egna.

Kram

ime said...

Jag håller med, man måste sila i flödet. Men ibland blir det helt enkelt för mycket negativitet.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag tror att skyddsmekanismer i hjärnan gör att vi automatiskt avstår från att må dåligt över varje del i alla hemskheter. Vi ser och hör om dem men sedan finns det mesta bara kvar som en lite diffus klump av elände, något vi är medvetna om men inte orkar hålla kvar i detalj. De flesta av oss känner empati och önskar att vi kunde förändra på något sätt men våra psyken klarar helt enkelt inte av att ta in allt.
Kram

ime said...

Ja det är sant, man kan inte bära allt elände på sina axlar. Jag tror det är när det händer saker nära en som man blir påmind om allt hemskt som händer.
Kram