Friday, February 16, 2018

Jobbhelg framför mig

Behöver jag säga att jag längtar till våren?
Usch vilken jobbig dag igår. Jag stapplade upp och gick in i duschen och gick till jobbet och var där först av alla och då var jag ändå där bara någon minut innan sju. Dom andra droppade in utom vår chef som kom först efter en timme. Tja vad säger man? Var inget särskilt bra möte men hon ville gärna att vi skulle prata timmar i butiken eftersom hon förstått att det var ett ämne bland oss. Jag sa att jag tycker det känns orättvist att aldrig ha mer än mina kontrakterade timmar trots att jag bett om fler i snart tre år. Då svarar hon, som brukligt, att den här extratjänsten vi har (som bara har ett kontrakt på sex timmar i månaden) är den som först får fler timmar för att den personen ska stanna. Och det här är emot alla regler som finns och jag har så svårt att acceptera att man bara bryter mot alla regler och skapar sina egna och att personal som blir drabbad bara ska hålla tyst. Jag är ju inte sån som person, jag tycker det ska gå rätt till. Jag har inget emot personen som har extratjänsten, tvärtom. Men att motivera att hon får alla extra timmar för annars slutar hon, är inte ok. Jag vet att det inte går att diskutera vidare men jag tänkte, eftersom det nu dessutom finns info från hk om att man ska använda sig av turordningen när extrapass finns, att jag faktiskt skulle reda ut det. Skickade ett mail till regionschefen för att höra hennes inställning. Fick ett blaha-blaha-svar efter att pratat med vår bc. Igår ringde hon mig, min chef alltså. Hon gillar ju inte att jag kontaktar regionschefen men det bryr jag mig inte om. Kanske borde jag bara acceptera och hålla tyst, jag som dessutom ska lämna om ett tag? Men jag vill gärna ha svar ändå. Hade jag fått fler timmar på mitt kontrakt hade jag kanske övervägt att fortsätta jobba med det här. Men vi kommer ändå inte vidare. Hon kan förstå mig på ett sätt, men upprepar ändå att extrapersonen slutar om hon inte får fler timmar. Hon skulle titta över det hela. Jag tycker dom kan vara medvetna om problemet och att jag inte bara accepterar. Hon tycker jag ska prata mer med henne, men det lönar sig ju inte!? Nej men det här är nog ändå ingen bransch för mig. Alltså, att år 2018 ha tjänster som det inte går att försörja sig på, att du måste antingen vara någon som inte jobbar för försörjningens skull eller vara försörjd av en man!? Nej tack. Är inte så sugen på att jobba denna helgen alls, har nu jobb idag, imorgon och söndag. Hann prata lite schema också. Vi vet ju inget alls om kommande helger och så, finns inget rullande. Har ingen aning om vilka som ska jobba påsk t ex. Jag påminde henne om att jag jobbade hela förra påsken, dessutom ensam påskafton, påskdagen och annandag påsk.

4 comments:

znogge said...

Det är verkligen under all kritik och din chef resonerar på ett mycket märkligt sätt. Visst ska man kunna försörja sig på sitt arbete när vi skriver 2018! Bra att du reagerar och agerar.

Ha en bra helg!

ime said...

Tack 😊 vad skönt att någon tycker som jag!
Kram och detsamma till dig

ibod11 - Ingrid said...

Självklart instämmer jag för det borde inte få fungera som på din arbetsplats, och fungerar gör det ju knappt. Undrar vad de skulle säga om de visste att du ska sluta. Då kanske du skulle få extra timmar du också. Det är alltså viktigare att den medarbetare som är extraanställt blir väl bemött än att du som har jobbat där länge känner dig nöjd. Jättekonstigt att tänka så.
Kram

ime said...

Ja det är verkligen konstigt. Känns som jag blir tagen för självklar och att man inte behöver följa några regler.
Kram