Thursday, June 06, 2019

Semesterminnen

Nu är det plötsligt sköna sommartemperaturer. Det är varmt och skönt på min balkong till sent på kvällen. Jag var ledig igår, hade en del att göra, gick en lång runda på stan bland annat, var helt svettig när jag kom hem. Skypade med S och lille Dante. Han är inte stilla många sekunder så S hade fullt upp, inte det lättaste att föra ett samtal och hålla reda på en liten Dante samtidigt. Skypade med J också. Vi pratade bl a lite minnen från semestrar när dom var små, roligt att höra vad han minns och sen fylla på med vad jag minns. Kommer ihåg den allra första semestern när barnen var drygt 1 och 3 år gamla. Vi var i Danmark flera somrar när dom var små. Första gången i Jylland nära Skagen. Vi hade hyrt en lägenhet i en semesteranläggning och jag hade inte så noga kollat hur stor den var och på kvällen när vi lagt barnen och tagit in barnvagn kunde vi knappt ta ett steg åt något håll. Vi hade resesäng med som S skulle sova i men det gick inte så bra, vi fick ta upp henne på natten och lägga över J där istället. På morgonen vaknade han och ställde sig upp och frågade "hur har jag hamnat här???" Ett minne jag också har är när han springer med en håv och försöker fånga fjärilar. Kunde varit ett idylliskt minne om det inte var för att han skrek "JÄVLA FJÄRILAR" när han inte lyckades fånga någon.
Idag ska jag ge mig av och jobba till 22 ikväll. Jobb imorgon med för att sen ha en ledig helg.

4 comments:

Znogge said...

Visst är det roligt att fördjupa sig i semesterminnen. Vi var också en hel del i Danmark med barnen. Det låg nära och passade vår ekonomiska situation då. Minns när de fångade krabbor i Hejlsminde...

Visst är det fantastiskt att kunna hålla kontakten via Skype.

Kram och ha en härlig dag!

ibod11 - Ingrid said...

Det är bra att Skype och andra liknande appar finns. Har man långt till familjen så är det i alla fall lite bättre än bara ett telefonsamtal. Det är kul att prata minnen med barnen och få höra hur de upplevde olika händelser. Ofta sammanfaller de med ens egna men ibland var det helt olika känslor för en del saker. Barn berättar inte alltid hur de känner så vissa saker har jag först på senare år fått veta inte upplevdes som så kul. Saker som jag var säker på att ungarna gillade. Men mest brukar de roliga minnena tas upp och jag förstår hur kul det är att hamna i de minnena tillsammans med dina barn :D
Kram

ime said...

Znogge: Danmark är ett härligt semesterland! Kommer också ihåg krabbfiske.
Kram och detsamma till dig!

ime said...

Ja Skype är fantastiskt! Det hade ju t ex varit omöjligt att ringa till Japan. Hade varit för dyrt. Och jag hade inte fått se Dante live!
Ja det där med semester när barnen är små kan vara lite knepigt, alla är vi olika. Alla barn vill inte vara aktiva utan kanske bara vill ta det lugnt.
Kram