Sunday, April 04, 2021

Moster R

 Jag nåddes av det tråkiga beskedet igårkväll att min kära moster R är död. Hon somnade in tidigt på påskaftons morgon. Hon blev hela 96 år. Hon var ju min gudmor, äldst i syskonskaran och också den som levde längst. Tyvärr har det varit tråkigheter i släkten som gjort att vi inte umgåtts så mycket. Nånting hände för längesen när gården som min morbror bodde på köptes av min moster och man. En gård som varit i släkten sen 1700-talet. Jag har minnen därifrån när jag var liten, det var underbart att komma dit, jag har en kusin som är 5 år äldre än mig. Dom hade djur, hästar, får, höns och påfåglar.  Ibland var jag där på sommaren och sov över och lekte med min kusin. Tyvärr är gården såld, min kusin hade eget stort hus och orkade inte sköta den när min moster bodde kvar efter min morbror gått bort. Min moster flyttade då till en fin lägenhet här i stan. När jag också flyttade hit så fick vi kontakt igen, hon ville jag skulle hälsa på och köpa  med mig något vi kunde fika på. Vi kunde sitta i timmar och prata, hon berättade mycket minnen från barndomen och om sin far, min morfar, som jag aldrig träffat. Han dog innan både jag och min bror föddes.  Moster R var alltid generös och jag brukade hjälpa henne på olika läkarbesök, jag jobbade ju deltid så jag hade ju tid. Det var ett mindre äventyr att få ner henne för trappan, hon bodde på andra våningen utan hiss och även in i min bil. Sista tiden har vi inte träffats så mycket, jag vågade inte besöka henne pg g a pandemin och det var svårt att prata i telefon, hon hörde dåligt. Men jag ska minnas henne som en stark och humoristisk kvinna som hängde med i samhället och allt som hände. Man kunde prata med henne om allt. Sov gott kära moster.

6 comments:

Znogge said...

Så tråkigt att höra att din moster gått bort. Beklagar din sorg <3 Ledsamt när det blir tvister i släkten som påverkar umgänget men tyvärr är det inte helt ovanligt.

Kram

ime said...

Tack. Nej det är inte ovanligt med tvister i släkten. Jag har ju t ex ingen kontakt med min bror.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Vad sorgligt att mista en kär släkting i en period då ni, av hänsyn till henne, inte har haft mycket kontakt. Hon kom upp i en aktningsvärd ålder men det är ändå jobbigt att förlora någon man tycker om. Tvister inom släkten är alltför vanligt men du har i alla fall bara trevliga minnen från gården. Jag är ledsen för din skull och känner med dig <3
Kram

ime said...

Tack Ingrid ❤ ja det är tråkigt att förlora en moster, även om någon är gammal och man bör vara förberedd känns det i hjärtat.
Kram

Från Glam till Damm said...

Hej Marie,

Jag beklagar sorgen. Men så fint att ni kunde ta upp kontakten igen som ni gjorde, det måste väl ändå kännas bra.

Jag tror att det blev så där för många som har äldre i familjen, att man inte tordes hälsa på pga covid. Man vet inte vad som är värst, att de äldre får sitta ensamma tills de dör för att inte dö av covid? Eller om man skall ta risken och besöka men hålla distans och hygien? Man vet inte. Bra ändå nu att äldre blir vaccinerade.

Varm kram och tack för att du delade med dig av en sådan fin historia omdin moster.

Ha det gott!

Anneli

ime said...

Tack Anneli ❤
Min moster fick besök av sin dotter och barnbarn, så hon var inte ensam det sista året.
Kram