Tuesday, November 15, 2016

Att hitta glädjeämnen

Det är inte så lätt att beskriva det jag tänker skriva nu. Det handlar om att försöka hitta glädjeämnen i livet. Att känna sig nöjd. Jag har nog lite lätt att bli negativ. Samtidigt försöker jag vara glad och tacksam över hur jag har det. Jag har lite svårt att släppa saker som jag upplever som jobbiga. Behöver jobba på det. Vad är det som gör mig glad? Naturligtvis mina barn. Men man kan inte leva igenom sina barn, dom har sina liv. Och ska såklart ha. Jag är väldigt glad för mina katter och har svårt att tänka mig att leva utan djur. Dom betyder oerhört mycket. Vad hade jag gjort om jag kunnat ändra på något? Ja en sak som är viktig är såklart att man trivs med det man jobbar med och kan leva på sin lön. Det har varit en jobbig tid på jobbet och jag är inte säker på att det kommer att kännas bra även om vi "pratat ut". Har man vissa tendenser som person tror jag inte det plötsligt förändras utan jag får nog stå ut med det. Jag tänker tillbaka på vad jag gjort tidigare för att hitta guldkornen, när jag jobbade på tidningen för längre sen åkte jag till Stockholm då och då, hyrde lägenheten vi hade centralt, ibland ensam, ibland följde någon med. Jag älskade att åka upp, koppla bort allt några dagar, äta gott, gå och upptäcka mycket och shoppa något. Jag har inte den möjligheten idag. Vad ska jag då hitta istället? Det är det som är svårt. Jag är en stadsmänniska som gillar tempot och utbudet. Även om jag kan gilla natur och att göra härliga utfärder vår och sommar. Men det går inte att jämföra med att åka till Stockholm t ex. Jag står ju i bostadskö men det kommer att ta lång tid innan jag ev blir erbjuden något. Jag kan ju liksom inte gå och längta efter att 8-10 år bara ska gå så att jag kan förverkliga en dröm. Det gäller ju att hitta glädjeämnen i mitt liv som det ser ut nu.

2 comments:

znogge said...

Ja, det gäller att ta vara på livet här och nu även om det inte alltid är helt lätt. Men man får försöka hitta det positiva och jag håller med om att barnen är stora glädjeämnen här i livet!

ime said...

Ja man ska vara så tacksam att barnen är stora glädjeämnen! Alla har inte det så, det kan vara mycket bekymmer också.

Kram