Thursday, November 17, 2016

Personkemi

Det här med personkemi tycker jag är intressant. Det finns ju människor som gör avtryck mer än andra. Tänker på en del jag träffat genom mina jobb, finns en man A från tidningstiden, han var så lätt att prata med och vi klickade verkligen, han har en lite djupare dimension på saker och det gillar jag. Dessutom låter det så himla enkelt när han säger saker, det går liksom rakt in i hjärtat. M som jag lärde känna på en annan arbetsplats klickade jag med från första sekund vi träffades. Vi har samma humor, skrattar mycket ihop, han är en fängslande trevlig person som är jättehärlig att prata med. E som jag känt sen jag var liten är mer som en syster än väninna. Vi är egentligen rätt olika men eftersom vi vuxit upp ihop, våra föräldrar kände varandra har vi liksom en historia ihop. Vi kan prata om saker från vår barndom som jag inte kan med någon. Extra viktigt eftersom jag inte har någon kontakt med mitt enda syskon. V från Kicks-tiden var också någon jag connectade direkt med, också en person jag skrattar mycket med. L min första chef från nuvarande jobbet som jag fortfarande umgås med är också en person som jag har mycket utbyte av. Alla vi som jobbade ihop i början trivdes så oerhört bra ihop, det var så speciellt att få öppna en butik ihop och vi ställe upp för varandra och man kände så väl att vi ville varandra väl och ville lyckas med vår uppgift. Den enda som är kvar av oss förutom jag är T och vi trivs också ihop. Det är lite intressant det där med varför man klickar så bra med vissa och inte andra. För mig är det viktigt att man visar att man är en god person, att man vill varandra väl. Jag tror jag är en ganska god männniskokännare och kommer ganska snabbt på om personen liksom har en annan agenda. En del utnyttjar andra människor, baktalar och har allmänt konstiga saker för sig. Då blir jag aldrig bra vän med den personen och håller distans. Är det någon jag måste träffa ofta kan det bli lite jobbigt, men nu har man träffat så mycket människor genom åren så att man lärt sig att koppla på någon slags mask så att man klarar det. Men jag skulle aldrig anförtro mig åt någon där jag inte känner respekt. Jag ändrar sällan uppfattning heller, är kanske lite fyrkantig där men har man uppträtt oärligt och konstigt mot mig så blir man heller aldrig min vän.

No comments: