Saturday, November 11, 2017

Japanresan del 6

Usch jag är inte pigg, hostig, har ont i öronen. Ska jobba tre timmar idag, får försöka gå dit så att den som jobbar heldag kan få lite lunch, sen får jag se hur mycket jag orkar. Igår hade vi personalmöte redan klockan sju på morgonen, vid tio gick jag hem och sen tillbaka klockan ett för att jobba till sju. Jag mådde inte bra, fy vad jobbigt. Men nu till något roligare, mitt sjätte Japan-inlägg. Denna dagen började vi med att ta oss till Kyoto station, en ultramodern stor häftig byggnad. Det hade varit protester när den skulle byggas, enligt J. Att man i en stad med så mycket gammal bebyggelse bygger en sån här modern byggnad. Men ibland kan det bli bra, att helt bryta. Vi tog en fika där innan vi satte oss på tåget till Nara. Det är ett ställe med otroliga tempelbyggnader, en Buddha-staty som är 20 meter hög och så alla tama rådjur. Denna gången bestämde jag mig för att inte mata några, sist blev jag bokstavligt talat anfallen av rådjur som ville ha mat av mig. Det är en speciell känsla att återvända till något, jag mindes exakt var jag tagit foton sist. En rolig bild är när det kommer ett gång munkar och jag försöker smygfota men munkarna börjar vinka och göra peace-tecken. Vi åt sen på en kina-restaurang, jättegod mat. På kvällen tog vi oss upp i bergen igen och besökte den lilla fina stationen med all utsmyckning och en varm källa där man kan bada fötterna. Det är så roligt med japanska traditioner, man kan ha långa dagar, mycket jobb, stress men sen unnar man sig att koppla av, sätta sig ner, kavla upp byxbenen och sätta ner fötterna i en varm källa, ljuv musik och bara koppla av. Det är väl det som gör att dom orkar.

4 comments:

znogge said...

Så spännande och så mycket intressant ni har upplevt! Jag inser att jag gärna skulle åka till Japan. En av mina närmaste kollegor är japanska och i vissa lägen är hon så lugn. Precis som om hon har en annan rytm...

ime said...

Japan är absolut värt att besöka. Många japaner lever nog i en annan rytm, enligt buddhismen och genom sina teceremonier.

Ingrid said...

Fy, så jobbigt att behöva arbeta när du mår dåligt. Hoppas du kryar på dig snart.
Väldigt fina bilder från många vackra platser. Om det inte vore så långt skulle jag börja planera för en resa dit. Men jag lider verkligen vid långa flygresor. Vilken tur att jag i stället får uppleva Japan med dina inlägg 😁

ime said...

Tack, jag gick faktiskt hem efter två timmar, då hade hon jag jobbade med fått sin rast och jag kunde gå utan dåligt samvete.
Vad synd att du inte kan åka långa flygresor. Jag uppmanar alla jag kan att besöka Japan.