Monday, November 13, 2017

Sista dagen i Kyoto

Så kom då sista dagen i Kyoto. Vi tog oss till det fantastiskt fina templet Kinkakuji. Vädret var varmt och soligt. Det är väldigt vackert på den här platsen. När vi sen promenerade till tåget efteråt så kom vi förbi universitetet som J gick på sitt första år i Japan. Det var jättefint, fina byggnader och trädgårdar. Men allt är ju vackert i Japan, så är det bara. Vi hade förköpt biljetter sen till en buss som på kvällen skulle ta oss till Osaka. Men vi hann med ett besök på ett tempel nära Kyoto station också, sen tillbringade vi ett par timmar på Starbucks, nära stationen och utomhus, jag var där ett par gånger förra gången, man sitter skönt och kan kolla in allt folkvimmel där är. Vi hade ju checkat ut från hotellet på morgonen och låst in våra väskor på Kyoto station. Vi vinkade farväl till J när han hade följt oss till bussen och sett så vi kommit på rätt. Tur vi har honom, det är inte alltid så lätt att fatta allt i Japan och även om en del skyltar är på engelska så är det mycket jobb med att hitta rätt hela tiden och göra rätt när man ska köpa biljetter osv. Bussen tog oss ända vägen fram till rätt terminal där vi skulle tillbringa sista natten på ett hotell beläget på flygplatsen. Stort fint rum, bekväma sängar och allt kändes bara toppen, även om det var sista natten. Mycket beroende såklart på att J skulle komma efter till Sverige. Vi gick upp tidigt sen på morgonen för vi skulle flyga till Tokyo från Osaka. Flygresan gick smidigt och bra och framme i Tokyo tog vi sen en buss till den andra flygplatsen Narita. Då fick vi se Daiba igen, den konstgjorda ön som vi bodde på, bussen gick förbi. Bussturen tog ca 1 timme och 1 kvart, vi hade inte mycket marginal men vi hann, checkade in på Narita flygplats för den långa flygresan till Helsingfors. Den resan var med Japan Airlines och gick bra, jag sover ju lätt på flyg och det är hela tiden något som händer, mat, kaffe, varma servetter och denna gången kollade jag t o m lite på en film. Servicen är bra på långa flygningar. Framme i Helsingfors, tyvärr fick vi ett sms att vårt flyg vidare till Köpenhamn var försenat, vi landade vid tre på eftermiddagen och det blev ytterligare en försening så först klockan 21 på kvällen gick flyget. Då är man lite mör, efter en sån lång resa vill man bara hem och det är så drygt att fastna och ha nära hem men inte komma vidare. Det blev till att gå en del bland tax-freen och ta en kaffe. Till sist var det dags, vi landade i Köpenhamn men på grund av förseningen kom inte E ända hem, vi kom fram till min hemstad ca kvart över tolv efter att ha sovit nästan hela tågresan hem. Taxi sista biten. Hemma mötte två katter som verkade nöjda över att se sin matte igen. När man varit iväg så här långt och allt varit så intensivt så är det en himla tur att man har foton, man har svårt att fatta att man varit iväg och upplevt allt. Men jag är såklart supernöjd, helt fantastiskt återigen.

4 comments:

Ell-Pell said...

Kan förstå att du är mer än nöjd med din resa för ni har verkligen sett och upplevt mycket. Sedan är dryga hemresor så roliga men det går det med. Själv tycker jag alltid det går lättare på utresan...

Kram

ime said...

Ja vi har fått uppleva jättemycket! Det är bättre med förseningar på hemresan för då missar man ju inget egentligen!

ibod11 said...

Nu har jag hittat ett sätt att kommentera från min dator som verkar fungera :) Jag måste använda en annan webläsare just för din blogg men det är i alla fall lättare än att kommentera från mobilen :)
Vilka härliga bilder! Det är precis sådana byggnader som jag förknippar med Japan och de ligger i vackra omgivningar. Finast är ändå bilden på dina söta katter. Så härligt det måste ha varit att komma hem till dem igen.
Allt verkar ha varit så kul och fint på resan och jag skulle väldigt gärna vilja uppleva det själv men din berättelse om hemresan är avskräckande för mig. Vill nog inte utsätta mig för det ;)

ime said...

Hemresan förra gången var inte alls lika jobbig, allt flöt på och jag slapp förseningar. Men det är ju sånt man aldrig vet.