Wednesday, July 03, 2019

Malmöbesök

Det blev en tur till Malmö igår istället. Kände för en lite större stad. Jag brukar åka till Triangeln och gå av tåget där. Tycker den gatan, är det Södra Förstadsgatan? lite påminner om Söder i Stockholm. Mysiga butiker och matställen, Småland är en jättefin butik, med både kläder, blommor och inredning. Dessutom kan man äta där, vilket jag gjorde. Jag åt en rågmacka med brie och jordgubbar på, men den var i minsta laget, blev långtifrån mätt. Designtorget och andra mysiga inredningsbutiker fins också på den gatan. Sen blev det också ett besök på omgjorda HM på Gustaf Adolfs torg, besök på &other stories och COS. På Hansa finns också en av Kicks flagstore-butiker, den är helt fantastisk, otroligt stor och alla märken man kan tänka sig. Eftersom jag är lite branschskadad kan jag inte låta bli att kolla hur säljarna beter sig, hade jag varit en mystery shopper hade det inte varit några bra resultat. Många säljare står och pratar med varandra eller hänger vid kassan utan att ens hälsa på kunderna. Man känner som kund att man nästan stör. Tänker man lite framåt och hur utvecklingen ser ut kommer de butikerna som inte är mer intresserade av sina kunder att dö ut. Som kund kan man välja och vraka var man vill lägga sina pengar. Så är det förstås överallt, i min stad finns handlare som propagerar att man ska handla hos dom om man vill ha ett levande centrum, men ägaren orkar inte ens säga hej när man kommer in, han tittar på en som något katten släpat in. Där lägger jag helst inte mina pengar. Det minsta man kan begära är att få ett hej, en fråga om man vill ha hjälp, då märker man i alla fall ett intresse. Åter till Malmö, det blev ett besök också på Åhléns city och en fika sen på Espresso house innan jag tog tåget hem. Nu är vädret rätt tråkigt, iskalla vindar och det är inte skönt på balkongen. Jag blir lätt rastlös, inte ser det ut att bli någon bättring heller. Hoppas det blir någon skön dag innan semestern tar slut.

4 comments:

Znogge said...

Så trevligt med ett besök till Malmö och visst finns det många affärer att besöka. Kicks på Hansa är verkligen en stor butik med ett omfattande sortiment men det gäller ju att servicen är därefter också. Annars tycker jag nog att det är hyfsad service i dem flesta butikerna även om undantag naturligtvis finns. Själv gillar jag inte när säljarna blir för påträngande för då backar gärna jag. Men när jag behöver hjälp då ska de vara på alerten!

Vi hoppas vädret skärper till sig men prognosen ser inte så rolig ut tyvärr...

Kram och ha en fin onsdag!

ime said...

Nej jag håller med om att säljarna inte ska vara för påträngande. I senaste butiken jag jobbade blev vi instruerade att vara påträngande även om ledningen inte kallade det så. Men dom som förespråkade det mest är inte kvar på sina poster längre.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Oj, jag blir trött bara av att läsa om allt du hann med. Men jag är ju inte någon stadsmänniska och söker mig hellre bort från stora affärsområden, om jag inte behöver något och måste dit. Mitt lilla Östersund är ganska lagom och där får jag inte samma stresskänsla. Men när det är något evenemang som gör att stan blir full av turister, då håller jag mig borta ;) Men jag vet att du tycker om att strosa runt och besöka butiker med sådant du gillar och då var det en jättebra utflykt för dig :D Jag uppskattar också ett hej från de butiksanställda jag stöter på men jag vill inte att de ska hjälpa mig om jag inte ber om det. Då går jag därifrån och återkommer inte. Men de får gärna fråga om de respekterar ett nej tack.
Kram

ime said...

Haha ☺ det här var ändå en lugn dag, då skulle du vara med när jag är i Stockholm, då hinner jag med mycket mer!! Jag får energi av större städer och trivs! Men kan såklart uppskatta natur också, men jag är en stadsmänniska, det går inte att förneka.
Kram