Monday, July 08, 2024

Härlig Stockholmshelg

 






Nu är jag hemma igen efter några härliga dagar i Stockholm. Tågresan gick bra och jag låste in min väska och gick ut på stan. Började med en liten lunch och sen blev det en runda mot Åhléns city där jag köpte en setting spray och vidare mot NK där det blev en dagkräm och ett läppglans. Tog en mjukglass på NK också. Vidare genom Kungsträdgården mot Gamla stan. Jag bestämde mig för att gå till Söder, var länge sen jag var där. Gick över Guldbron vid Slussen, satt lite vid vattnet och vilade innan det blev Götgatan på Söder. Det är lite annorlunda stämning på Söder, mindre butiker. Jag hittade en butik som bara sålde stearinljus i alla former. Jättemysig butik, jag köpte ett ljus såklart. Sen hade jag tänkt besöka Söderhallarna vid Medborgarplatsen men där var igenbommat. Jag läste sen att dom stängde på hösten 2023 och ska renovera i två år. Då satte jag mig istället på ett café/restaurang som ligger vid Björns trädgård och heter Babylon, tog en kaffe och bara toknjöt i solen, ett härligt ställe. Gick sen tillbaka mot city, jag skulle nämligen träffa Dante och hans föräldrar på Vapiano, där skulle vi fira Dantes sommarlov, han slutade på förskolan den dagen, det blir ju skolstart till hösten. Vi åt gott på Vapiano, sen tog vi oss hem till Spånga. Jag gick över 15000 steg denna dagen.


På lördagen underhöll jag och Dante varandra medan hans mamma och pappa bakade och städade inför söndagens 6-årskalas. Vi lekte lite i trädgården och spelade lite spel. Dantes farmor och faster dök upp,  alltid lika trevligt att träffa dom, vi gick med Dante till en lekpark. Jag fick en present av Kristina, Dantes farmor, hon målar så vackert, gör tavlor och har utställningar.  Hon har målat bokmärken och jag fick välja ett, det blev ett med magnoliablommor på.


På söndagen var det dags, Dante fick presenter på morgonen. Av mig fick han en ryggsäck och lego. Senare kom alla Dantes 10 kusiner!! Med sina föräldrar, Dantes pappa har nio syskon så det blev stort kalas med sammanlagt 25 personer. Äldsta kusinen är 14 och yngsta 5,  dom har väldigt roligt tillsammans, full fart hela tiden! 

Idag tog vi tåget hem, Dante och hans mamma och jag.  Det var första gången Dante åkte tåg så långt. Han var så himla duktig. Han är världens gulligaste, smartaste och roligaste 6-åring, bäst i världen helt enkelt. Så glad och nära till skratt hela tiden.

Nu ska jag jobba tre dagar. Hade inte haft något emot att gå direkt på semester men jag får jobba nästa vecka också innan det är dags.

4 comments:

Znogge said...

Så skönt att tågresan upp gick som planerat.
Vilka härliga och bra dagar du har haft i Stockholm. Bara att strosa omkring i staden och insupa atmosfär är så mysigt tycker jag. Ibland är det liksom skönt med en dos av storstadspuls.
Sedan förstår jag att det var toppen att träffa Dante och hans föräldrar. Bor man inte på samma ort så blir det inte lika ofta vilket är tydligt för oss med. Perfekt att åka upp lagom till Dantes födelsedag och kunna vara med och fira den. Det var många kusiner får man säga men också många syskon så jag förstår att det blev ett stort kalas. Vilka fina presenter från dig. Lego är alltid ett säkert kort och ska man börja skolan behövs en ryggsäck. De är inte så små längre våra små.
Mysigt att du fick sällskap ner på tåget. I den åldern kan en tågresa vara lång men så skönt att Dante är en tålmodig kille som fixade det fint.
Nu är din semester ändå inte så långt borta. Kanske kommer det bättre väder lagom tills du är ledig.

Önskar en fin tisdag!
Kram

ime said...

Ja det är underbart att bara strosa omkring och njuta av huvudstaden, där är så vackert. Jag önskar förstås att jag kunde träffa Dante oftare men det är inte så mycket att göra åt, jag får njuta av de tillfällena som finns. Legot han fick av mig var något han sett själv, ett hamsterhjul med två hamstrar och en sovplats för dom, han byggde ihop det själv och det var ändå från 8 år, men han är duktig.
Ja Dante var väldigt tålmodig på tågresan. Trots att han redan efter 40 minuter frågade om det var långt kvar 😊
Önskar dig detsamma!
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag är så glad för din skull att hela vistelsen blev så fin, säkert helt perfekt :D Många små inköp och besök i både stora och små butiker. Vapiano åt jag och min son också på när vi var i Stockholm i höstas och jag insåg att namnet är italienskt och betyder ungefär ta det lugnt :D Vi åt också god mat och var väldigt nöjda.
Vilket roligt kalas det blev och kul att alla kusiner trivs ihop och att Dante får ingå i en sådan fin familj. Ja, du och alla andra också så klart :D Jag förstår att du var nöjd och sedan fick du sällskap hem på tåget och naturligtvis är Dante världens härligaste unge i dina ögon :D
Kram

ime said...

Ja det blev en allt igenom bra helg i Stockholm!
Det är väldigt roligt för alla kusiner, att vara så tätt i åldrar och leka så mycket ihop. Förhoppningsvis kan dom följas åt ju äldre dom blir, det är ju en trygghet.
Men visst är det så att alla mor- och farföräldrar hyllar sina barnbarn, men Dante är ändå speciell 😀 det är så roligt med barn som har mycket humor och skrattar lätt, även åt mormors skämt.
Kram