Friday, June 27, 2014

Ekologisk hudvård

Förkylningen håller i sig, kanske något piggare idag, var feberfri i morse men hade feber igår. Ska inte min vana trogen tro att jag är frisk snabbare än vad jag är, hade tänkt flytta tvättiden till idag istället för på måndag, men gick ner igen och ändrade. Varför ska jag springa ner i tvättstugan yr och svettig bara för att spara några timmar på måndag? Det är ju bara korkat, men sån har jag alltid varit. Nej bättre att ta det lugnt och bli frisk tills jag ska vara ledig.
Hittade en spännande text om ekologisk hudvård från Kalifornien. Tydligen är det en stor grej just där att tillverka riktigt ekologisk hudvård. Så jag googlade och hittade eleven som återförsäljare åt just ett märke jag fastnade för, 100% Pure Cosmetic. Utbildad hudterapeut som jag är (fast jag just nu tyvärr inte utövar yrket) blev jag väldigt intresserad. En ung tjej gjorde en upptäckt på sitt studentrum att frukter inte oxiderar om de läggs i olja, hon tog snabbt patent på sin upptäckt och fick jobb på ett stort skönhetsföretag. Där jobbade hon i fem år med att utveckla nya produkter. En dag råkade hon välta ut några olika ämnen på sitt bord, gick hemifrån och upptäckte när hon kom tillbaka att de olika kemikalierna gjort bordsskivan glödhet och insåg att hon inte ville jobba med kemikalier i hudvård längre. Så hon startade ett företag och började tillverka ekologiska och veganvänliga produkter med fokus på naturligt fruktbaserade ingredienser. Idag säljs hennes produkter över hela världen, häftig historia och häftigt att man genom internet snabbt kan hitta var man kan köpa dessa produkter. Så nu ska jag testa rengöring, toner och ett läppglans därifrån.

No comments: