Monday, June 02, 2014

Jo det blev strejk

Jo nog blev det strejk allt. Jag blev t o m intervjuad i DN om det. Dom var först (tror jag) att meddela igår att tågstrejken skulle bli av, dom ville ha åsikt av någon som blev drabbad och jag skrev ett mail och berättade hur det kändes att inte veta om man skulle kunna ta sig till jobbet och undran var ifrån jag skulle få lön om jag inte skulle kunna komma dit. En journalist mailade och frågade om hon fick ringa och klockan halv tio igårkväll ringde hon. Och min åsikt har varit på DN:s nätupplaga idag som en av de första nyheterna. Haha. Läste också i Metro om en tjej som skulle ta sig över till Köpenhamn från Malmö och jobba, hon hade lagt ut en förfrågan på fb om några skulle köra bil över och lyckats lösa det, men hon tyckte också det var katastrof. Vi är redan ett prövat släkte vi tågpendlare i Skåne och snart orkar man faktiskt inte mer. Men det gick hyfsat för mig idag i alla fall, jag tog Pågatåget som går 7.02 och eftersom det startar i Kristianstad fick jag sittplats, men ju längre tåget gick desto mer fullpackat blev det och till sist stod människor upp och trängdes jättemycket i hela tåget, folk kom inte på i Eslöv bl a. När jag skulle gå av i Lund var jag orolig att jag inte skulle hinna av, så fullpackat var det. Jag kom 20 minuter försent till jobbet och så lär det ju bli så länge strejken håller på. Hoppas dom har förståelse för det. Hem lyckades jag komma ombord på Pågatåget igen och gick fram så mycket jag kunde men det var helt fullt. Då reser sig en ung man upp och erbjuder mig sin sittplats!! Jag sa till honom att "nej, nej, sitt DU", men han var så envis så till sist tackade jag honom jättemycket och fick största leendet av honom. Blev alldeles varm.... tänk, det finns hopp om den manliga befolkningen!! Eller är det jag som kommit i den åldern att man räknas som gammal tant??
Nu läste jag att sträckan mot Småland hade man satt in fler vagnar på dom tågen som går där som inte är uttagna i strejk, då svarar en representant från Seko att han "blir jävligt förbannad för visserligen är det bra för resenärerna men vi vill att strejken ska kännas för arbetsgivaren". Hallå Seko!!! VILKA tror ni blir drabbade av strejken? Ni är välkomna att försöka komma ombord på ett Pågatåg för att se vilka som blir drabbade om ni inte tror det är resenärerna?? NEJ, jag har ingen förståelse för denna strejk, jag tycker det är orimligt att nära 80000 människor ska drabbas för att de vill komma till sina jobb eller skolor.

No comments: