Thursday, June 12, 2014

Fortsatt tågstrejk

Går förbi rosor och pioner när jag går till tåget, det doftar underbart. Åh vad jag älskar sommaren.
Tågstrejken fortsätter. Alltså, jag undrar hur länge detta ska hålla på. Nu är nya stridsåtgärder lagda, i Stockholm ska all pendeltrafik drabbas till midsommar och även Krösatågen som går i Småland. Jag har försökt sätta mig in i det hela, tycker det är svårt att ta ställning men jag tycker det är orimligt att detta ska drabba så många människor som det enda dom vill är att kunna ta sig till sina jobb. Det borde ju bli fullständigt kaos i Stockholm om pendeltågen slutar gå. Jag läste en annons från arbetsgivarsidan där dom skrev att en genomsnittlig veckoarbetstid för dom som strejkar är 28 timmar och då har dom en månadslön på över 35000 kr. Det känns som jag skrivit tidigare liiiite svårt att känna väldig sympati för tågpersonal med sådan lön, att säga att man inte klarar sig på 75% av 35000 känns närmast som ett hån. Sen när det gäller timanställd personal, jag har svårt att bilda mig en uppfattning om det, visst är det tråkigt att det finns men det är ju oerhört många branscher som det finns och då har man inte löner som är i närheten av detta. Nej, känns som om dom skulle behöva göra lite studiebesök i andra verksamheter dom som strejkar. Och jag får fortsätta köra bil när jag ska jobba i Älmhult, dyrt blir det.

No comments: