Monday, July 20, 2015

Sammanfattning helgen

Det har varit en underbar helg i Stockholm. Jag blir alltid så glad när jag kommer upp, bara jag kliver av tåget eller flyget så fylls hela jag med en lyckokänsla. Det är så konstigt. Men det är väl för att jag älskar större städer och för att det är ren avkoppling för mig. E mötte upp mig vid tåget i fredagseftermiddag. Vi gick på stan, promenerade bort mot Östermalms saluhall, smet in i lite affärer, promenerade vidare över Nybroplan och mot Gamla stan. Där satte vi oss på Stortorget, njöt av vacker musik, E bjöd på ett glas rosé och så satt vi och bara toknjöt!! Gick vidare efter ett tag, genom Kungsträdgården, åt sen på Pizza Hut och förberedde oss för att möta lilla S som kom med tåget efter att ha varit hemma på begravning av C:s mamma. Tåget var försenat så först efter kl 22 kom det. Då åkte vi till Odenplan, E gick till sitt vandrarhem. Och vilken lägenhet S bor i, my god!!! En otroligt charmig fin femrummare, S bor i ett litet rum, jag fick sova i en stor säng. Bara köket var ungefär som halva min lägenhet. Herregud. Tänk att bo så. Lilla S fixade frukost på lördagmorgonen, vi mötte upp E och sen åkte vi till stan. Började med Söder, promenerade upp till Mosebacke torg där man sen har fantastisk utsikt över stan. Stockholm måste vara världens vackraste stad. Gick sen till Katarina kyrka. Vi tände ljus för C:s mamma. Vi har såklart pratat mycket om det som hänt, S har berättat om begravningen som var väldigt väldigt sorglig men också mycket vacker. Allt är så ofattbart sorgligt. Hela kyrkan var helt full, över 100 personer var med på minnesstunden. Hennes två döttrar går in i kyrkan hand i hand och alla är så väldigt ledsna. Allt är bara så fel. Men man vet inget om livet, det finns liksom ingen turordning, som förälder, hennes pappa är ju 86 år, tror man väl aldrig att man ska överleva sina barn. Hemska tanke.
På lördagen fortsatte vi sen att promenera mycket, vädret sprack upp och blev soligt och varmt. Vi satte oss vid en servering som Grand hotel hade vid Nybroplan direkt vid vattnet. Vi skrattade mycket hela dagen, jag S och E. Det är precis som att man måste det, man är ledsen och tårarna rinner men man måste få vara glad också. Och vi kan ju vara det. Jag förstår att L:s närmaste inte kan det. Vi åkte även upp till en takterass på Kulturhuset och tittade på utsikten. S ville fräscha till sig lite så vi åkte hem till lägenheten, vilade lite och sen gick vi till Sthlm tapas, åh vad gott det var att äta tapas. Vi avslutade kvällen med att sitta på en uteservering på Odengatan och dricka ett glas vin, skön kväll och underbart trevligt. Sen sov jag väldigt gott på natten, man blir trött av att gå hela dagarna. E åkte vidare till Sollefteå på söndagsmorgonen och jag och S åkte ut på vackra Djurgården och var på Rosendahls trädgårdar. Promenerade till Rosendahls slott, låg lite på gräset i solen och sen åt vi lunch där. Fortfarande mycket prat om begravningen och allt däromkring. Jag tror det var bra att jag var där uppe just denna helgen för S har inte behövt vara ensam utan vi har varit tillsammans. På lördagen var vi förresten och tittade på S:s arbetsplats, hon har bara en kort resa till Alvik och sen ligger fastigheten där jobbet är mot vattnet och det var så vackra omgivningar.
Hem igår blev resan lite jobbig, det var försenat över en och en halv timme men jag var i alla fall hemma ungefär kvart i elva på kvällen. Jobbar några timmar i eftermiddag bara. Ser inte fram emot att gå dit. Håller nog mentalt på att avsluta det här. Tjejerna och min chef L i butiken är jättebra men personerna över är inget att ha Enkelt uttryckt: Jag tar inte skit. Jag är för gammal för det här, det är möjligt att man kan skrämma och hunsa med unga människor men jag tar det inte. Jag vill inte gå omkring och vara rädd för att man gör fel, att man inte säljer tillräckligt bra, att man hänger en galge fel och så vidare.... jag vill vara glad och trivas och känna att jag är uppskattad. Speciellt den senaste tidens händelser har satt sina spår, livet är så mycket mer än att ha det så här. Människor som är rent ut elaka, negativa och sprider usel energi är inte något jag vill omge mig med. Så enkelt är det

No comments: