Thursday, July 09, 2015

Sölvesborgsbesök

Har varit i Sölvesborg idag, var och klippte mig först sen var jag på Ritz och fikade. Lite känslosamt eftersom jag nästan alltid träffade på L där när jag varit i Sölvesborg, L som dog i helgen.
I söndags var det nästan 32 grader varmt, idag är det ca 12. Snacka om varierat väder, det stormar och ösregnar. När jag gav mig av var det ändå lite solsken så jag hade klänning på mig, men det kan jag säga var kallt. Jag gick lite i Sölvesborg efter jag fikat, köpte en liten tygväska med handtag i skinn på rea på mq, det var sån bra form och jag tänkte jag kunde ha den både när jag ska till Stockholm nästa helg igen och när jag åker till Japan. Min vanliga väska är alldeles för stor, sen har jag en Mulberry-väska i skinn men den är så liten så den passar bara om man ska iväg en kväll. Köpte lax också på hemvägen. När jag går i butiker numera så tänker jag mycket på hur servicen är eftersom vi jobbar så mycket med just service. Att vi alltid hälsar på kunderna, försöker inleda samtal och frågar om dom vill ha hjälp, vara behjälpliga i provrum med mera. Man får känna av helt enkelt, en del vill absolut inte ha hjälp men många vill verkligen, vi försöker också sälja mer, försöker alltid med någon vara vid kassan, något smycke eller linne. Men jag tycker servicen är obefintlig när jag själv är kund. Var i några butiker i Sölvesborg, personalen hejar inte ens, det enda dom säger (förhoppningsvis) är tack när man betalar. Ingenting personligt, inget hjärtligt, ingen hälsning om "hoppas nu du trivs bra med det här", inget "välkommen tillbaka" eller "ha en fortsatt bra dag". I en butik med barnkläder där jag var var det ingen som brydde om mig alls, jag gick och tittade, ska på barndop i augusti och skulle vilja köpa något till storasyster där också, hade någon frågat och börjat prata med mig där hade det kanske slutat med ett köp, men nej, personalen var upptagen med att prata med någon dom kände. Det händer mig också, att jag pratar med någon jag känner, men man kan ändå hälsa. Det är många butiker som skulle kunna gå mycket bättre bara genom trevligare personal faktiskt.

No comments: