Saturday, January 31, 2015

Fikadate med gammal vän

Nu har jag jobbat sex dagar i sträck och idag hela dagen ensam igen, är rätt mör ikväll faktiskt. Men det har gått bra. Efter jag jobbat klart och tagit tåget hem hade jag en fikadate med M, en väninna till mig som jag inte träffat på över tio år. Vi umgicks mycket när vi gick på gymnasiet och har haft väldigt roligt ihop. 1984 åkte hon som au pair till USA och sen dess har hon varit utomlands, hon hade en period på knappt ett år som hon var hemma och hade lägenhet här och jobbade på ett hotell men hon åkte igen. Efter att ha pendlat mellan Japan och Nya Zeeland bor hon numera på Nya Zeeland. Men det var faktiskt M som lärde J dom första japanska tecknen när han var liten. Det var såklart jätteroligt att träffas och så konstigt att se varandra efter att inte ha setts på så länge. Det första jag säger till henne är att hon blivit så lik sin mamma. Jag har ju inte sett hennes mamma på kanske 30 år minst så det var ju inte någon förolämpning precis, hon borde alltså varit i den åldern vi är nu. Sen när man pratar så känner man igen allting och jag är förundrad över att hon pratar så perfekt svenska efter att ha bott utomlands i så många år. Hoppas vi kan träffas snart igen.

No comments: