Friday, January 30, 2015

Hunden är människans bästa vän?

Såg ett program igår som handlade om terapihundar inom psykiatrin. Det var en grupp människor som träffades, mest kvinnor som varit utsatta för våld, och så var hundarna med. En av hundarna satt jämte en kvinna precis hela tiden, han liksom bara satt där nära och sen fick hon som höll i gruppen reda på att den kvinnan var oerhört ledsen just den gången, hon hade varit utsatt för hemska saker och egentligen bestämt sig för att avsluta sitt liv men tänkte gå på det här inplanerade mötet en sista gång. Det är så konstigt, vi kan verkligen inte förstå VAD det är som gör att hunden i detta fallet kände att han verkligen behövdes, han satt där som en tröst hos henne. Efteråt mådde kvinnan bättre och har varit på mötet fler gånger men hunden har inte suttit hos henne precis hela tiden mer än den första gången, han känner nu att hon mår bättre. Är det inte fantastiskt? Den andra hunden är inte likadan utan han tar hand om patienterna på ett annat sätt, han vill liksom få dom glada med att göra roliga saker, han är som en clown. Jag blir helt fascinerad av det här. Och återigen övertygad om att människor som har djur mår bättre.
Idag blir det bara Hässleholm, vi fick inte riktigt ihop det så jag kunde hjälpa till i Lund tyvärr, men lite skönt är det eftersom den butiken har öppet till 19 och då är jag inte hemma förrän halv nio på kvällen. Så nu kan jag få en skön fredagkväll hemma istället. Så bortskämd jag blivit hela veckan med sovmorgnar varje dag, underbart.

No comments: