Monday, January 19, 2015

Mina barn

På torsdag fyller mina barn år, ja dom är födda samma dag fast med två års mellanrum, J fyller 26 och S 24. Jag kan inte riktigt fatta att dom är så stora, vilket alla föräldrar brukar säga, det är precis som man tror att det bara är man själv som åldras, och egentligen inte det heller, jag vet faktiskt inte vad det är som gör att man inte begriper att alla blir äldre. Jag minns tillbaka när det var dags för J att födas, jag vaknade mitt i natten och kände något konstigt och efter ett tag så förstod jag att det var värkar och när dom ökade i intensitet begrep jag att jag hade haft rätt rejäla förvärkar flera veckor men inte förstått det, jag hade nämligen "bara" ont i ryggen. Nåväl, vid tre på eftermiddagen var han född, jag fick hjälp med sugklocka, hade ett så snabbt och intensivt förlopp i början så mina krafter tog slut. Men lyckan var total när lille J kom ut och hade lite guldfärgade strån på huvudet precis som jag. Hahahaha. Lät lite kul det där. Han var första barnbarnet på min sida så det var ju en stor händelse. Två år senare var det så dags för lilla S, eftersom vi bodde en bit iväg då, i Karlskrona, hade vi tvåårs-kalas för J på lördagen för släkten. På tisdagmorgonen när det var hans riktiga födelsedag började jag känna nåt konstigt på morgonen men det kändes inte alls som förra gången. Men jag insåg att det verkligen var dags trots att jag trodde det var inbillning eftersom det var på J:s födelsedag. På eftermiddagen åkte vi in och efter fyra tuffa timmar kom så lilla S ut, klockan sju på kvällen. Hon var alert redan från början och låg på min mage och rörde sig upp och började amma direkt, även om det inte fanns någon bröstmjölk. Jag hade tagit mer bedövning med J så han var lite påverkad. Men då var ju lyckan ännu mer total när vi fått en flicka också!! S hade tjockt svart hår som stod rakt upp på huvudet, hon fick gulsot också så hon såg solbränd ut, var inte alls lik mig som är ljus och blek. Roligt var det dessutom att ringa till alla och överraska eftersom S kom lite drygt två veckor innan beräknat. Det känns lite konstigt att tänka tillbaka. Konstigt också eftersom vi alltid firat dom tillsammans förutom 2013 då J pluggade i Japan och 2014 eftersom S då pluggade i Singapore. Men nu får vi vänja oss vid att fira S bara, J får vi förhoppningsvis skypa med och jag skickar ju present till honom eftersom han bor och jobbar i Japan. Men lilla S ska vi fira på torsdag, då går vi ut och äter sushi i Lund.

No comments: