Monday, March 25, 2019

Arbetsam generation

Usch känner mig trött och sliten. Har en förkylning i kroppen och igår när jag gick hem från tåget vid 22.30-tiden var jag rejält trött. I lördags gick jag upp kl 4 och igår jobbade jag till 22. Det är väldigt varierande tider och ibland får man inte tillräckligt med sömn mellan passen. Ikväll är jag väl hemma vid 21.45 och sen börjar kl 8 imorgon. Ena veckan jobbar jag 6 dagar och då har man bara en ledig dag då man ska hinna allt. Veckan efter är det jobb 4 dagar. Det är mycket sjukfrånvaro dessutom, det är faktiskt alltid samma personer som är sjuka och samma som kämpar på och får ibland jobba för två. Nu tänker jag inte på dom som har små barn för det förstår jag att dom är hemma oftare. Faktiskt känns det som att det är vi kvinnor 50+ som drar det tyngsta lasset. Vi är sällan sjuka och ställer upp mycket. Läste en undersökning som bekräftade detta, vår generation är den mest arbetssamma. Men till helgen ska jag ha fyra dagars ledigt.

4 comments:

znogge said...

Det är tunga och krävande arbetspass som ni har. Jag tror det stämmer med vem som har lägst frånvaro för det ser ut på samma SÄTT HÄR.

Kram och god måndag!

ime said...

Ja man kan förstå att man är hemma om man har sjuka barn, jag var också hemma ofta då. Och man ska ju vara glad att mn är frisk. Men ibland är det tungt, vissa människor jobbr aldrig en hel vecka.
Kram och detsamma till dig

ibod11 - Ingrid said...

Det stämmer nog att det är kvinnor över femtio som är minst sjuka. Det kan ha många orsaker och jag vill gärna tro att de flesta jobbar om de kan. Men jag kanske är lite naiv i min tro på att människor vill göra rätt för sig. Det måste vara rejält slitsamt att arbeta så väldigt varierande tider.
Kram

ime said...

Jo det är ganska slitsamt de här varierande tiderna. Men på ett sätt gillar jag det, måndag till fredag 8 till 5 är inte riktigt min grej. Tycker om variation, och är gärna ledig någon dag i veckan mot att jobba helg.
Kram