Saturday, July 31, 2021

Min ring

 


Jag fick en jättefin ring tillverkad till mig av en guldsmed för ett antal år sen. Det var en present från tidningen när jag varit anställd i 25 år. Man får en summa och får välja själv vad man vill ha. Jag sålde en del guld jag hade liggande och la till  ytterligare en summa och sen blev denna ringen resultatet. Det är små diamanter i, jag blev inspirerad av en ring från den danska guldsmeden Ole Lyngaard. Denna ring har legat oanvänd i ett antal år och nu bestämde jag mig för att jag skulle göra den lite mindre och ha den på höger ringfinger, trivdes inte riktigt med att ha den på långfingret och så är det dags att börja använda den igen. En sån vacker ring ska inte ligga oanvänd. Personalen i guldsmedsaffären berättade att dom ska byta lokal. Det är ett sånt tilhåll med gäng och knarkhandel alldeles utanför. Mitt i centrala stan. Dom har bevittnat affärsuppgörelser som gjort att dom fått tilkalla väktare när dom ska stänga och gå hem. Dom har såklart ringt polis också men det finns inte alltid poliser i närheten. Jag går alltid där förbi när jag går hem från tåget och har lagt märke till alla gäng. Jag fattar inte hur det blivit i vårt samhälle. Knarkaffärer sker helt öppet mitt i stan, minilivset som ligger på en parallellgata till mig blev knivrånade för någon vecka sen, det var fjärde gången.  Jag bor inte i ett utsatt område, ändå händer så mycket här. Igår begravdes polisen som sköts ihjäl av en 17-åring. Det måste till rejäla krafttag nu. Fler poliser. Det får inte vara så när man bevittnar något att ingen polis finns tillgänglig. Vi  behöver lära av Danmark som har dubbla straff när det ligger gängkriminalitet bakom, inte ha straffrabatt som vi har i Sverige. Ja nu eldar jag upp mig, ett inlägg som skulle handla om min ring blev ett inlägg om vårt samhälle istället.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Vilken jättefin ring och det är klart att du ska använda den. Bra att de kan fixa till storleken så att du kan ha den på ett finger som känns bra :D
Ja, det verkar bli värre och värre med diverse samhällsproblem och inte minst med gängkriminalitet och knarkhandel. Det är inget jag märker av i min vardag men jag vet att det inte alltid är helt lugnt i min stad heller. Min tilltro till samhälle och myndigheter, ja även rättsväsendet, har fått sig en rejäl knäck men jag hoppas att opinionen ska tvinga fram mer resurser där det behövs.
Kram

ime said...

Tack, vad roligt att du också tycker den är fin!
Jag märker tyvärr av mycket skit i vår stad, innan jag bytte tjänst och jobbade sent på kvällen så hade det varit skottlossning någon timme senare där jag precis gått förbi. Det har varit sprängningar också i vår stad.
Kram

Znogge said...

Vilken fantastiskt vacker ring så självklart ska du använda den. Jag trivs inte heller med ringar på något annat finger än ringfingret.

Jag kan bara hålla med dig när det gäller denna gängkriminalitet och dessa skjutningar. Flatheten i Sverige är enorm och det är svängdörrar på våra fängelser. Här har vi mycket att lära av Danmark. Det måste vara slut med daltande och silkesvantar. Hårdare straff behövs och är man inte svensk medborgare omedelbar utvisning.

Kram och god söndag!

ime said...

Tack! Visst är den fin!
Ja det är nog en allmän känsla hos befolkningen i Sverige, vi är trötta på utvecklingen i samhället. Det måste till en förändring.
Kram

Från Glam till Damm said...

Så vacker ring! Väldigt ovanlig också.

Mycket sorgligt med polisen som blev skjuten.

Ja, Sverige måste lära sig av och ta efter Danmark, om det inte redan är för sent.

Varm kram,

Anneli

ime said...

Tack! Jag hittade en ring från danska Ole Lynggaard som jag blev inspirerad av.
Jag hoppas inte det är försent att få stopp på all kriminalitet men det behövs rejäla tag nu.
Kram