Wednesday, July 27, 2022

Bok 36

 


Gustave Eiffel och kärleken av Nicolas d'Estienne d'Orves

Ända sen jag var liten har jag alltid varit fascinerad av Paris och lyckan var stor när jag besökte staden första gången 1987. Jag längtade efter att få se Eiffeltornet, Triumfbågen, Notre Dame med mera. Staden uppfyllde alla mina förväntningar och speciellt Eiffeltornet var fantastiskt att se och få åka upp i. Därför var det extra roligt att ta mig an denna boken. En roman om Gustave Eiffel som ställde upp i en tävling om vad man skulle bygga i Paris till världsutställningen 1889. Vi vet att han vann tävlingen men han fick utstå mycket, det blev väldiga protester om att detta torn skulle förfula staden och skrämma bort turister. Boken utspelar sig under två tidsperioder med ca 30 år emellan. Han går igenom en storslagen kärlekshistoria med oväntad utveckling. Miljöbeskrivningarna är enastående. Jag tycker boken är bra skriven och det byggs upp en spänning så jag har svårt för att lägga den ifrån mig. 

Denna bok får 5 stjärnor av 5 möjliga av mig och älskar du Paris lika mycket som jag så rekommenderar jag verkligen den.

2 comments:

znogge said...

Så härligt när en dröm går i uppfyllelse! Jag har varit i Paris flera gången men staden blev inte en favorit hos mig även om den självklart är väldigt fin och det finns mycket att se.
Boken kan jag absolut tänka mig att läsa så den är noterad.

Kram

ime said...

Jag har varit i Paris två gånger men andra gången var bara en dagstur, vi var på Eurodisney och tog tåget in till Paris.
Ja boken är i mina ögon riktigt bra!
Kram