Saturday, August 06, 2022

Bäckaskogs slott och Ivö




 



E föreslog att vi skulle åka till Bäckaskogs slott för att äta lunch igår och jag är inte svår att övertala. Det härliga slottet är alltid värt ett besök. Funderade på när jag var där sist, har ju inte varit iväg så mycket under pandemin, så det är nog ända sen jag passade Dante när hans föräldrar var på bröllop där och det är ju tre år sen!! Då gick Dante med sin lilla kratta i handen och ville använda den på boulebanan när ett sällskap spelade! Sen fick jag hjälp med att  värma mat till Dante och så satt jag och han ensamma i restaurangen (den stora festen var på ovanvåningen) jag och servitrisen pratade när Dante plötsligt avbröt oss, pekade på taket och sa LAMPA mitt i allt. Han var ett år vid tillfället. Åter till gårdagen, vi åt en god lunch med gravad lax, satt i ett stort växthus, det var ostadigt väder igår. Sen gick vi en promenad i slottsparken, det ligger vackert med en sjö alldeles inpå. Sen körde vi vidare och tog färjan över till Ivö. Där stannade vi till på Ivögården, gick och tittade på deras vinodlingar, kollade på några gulliga getter, tog sen kaffe och glass på Ivögården. Vädret var inte det allra bästa igår, men solen tittade fram lite när vi var på Ivö. Jag får nog ändå erkänna, jag är en stadstjej. Gillar pulsen och att det är lite folk i rörelse. Saknar att jag inte kommer till Stockholm denna sommaren, ska upp första helgen i oktober har jag planerat. Förra sommaren var vi både på Skansen och Junibacken, det handlar inte bara om att Dante bor där, för mig är det bästa tänkbara att tillbringa några dagar där uppe, jag blir liksom påfylld av energi och lyckokänslor. Men jag är såklart nöjd med mina lediga dagar i år ändå och jag ska försöka njuta maximalt av min sista semestervecka.

6 comments:

Znogge said...

Vilken bra och trevlig dag det blev! Naturupplevelser och lugn i all ära men jag tycker också om att besöka städer. Se och uppleva pulsen och folklivet. Stockholm är en favoritstad för min del så vi måste se till att komma iväg dit i höst. Självklart för att träffa sonen men också för att det är en så trevlig stad. Dessutom så bor min kusin med familj där. Vi funderar på en tur till Ivö med husvagnen. Finns det lite att se eller är det "stendött"?

Önskar en fortsatt fin lördag!

Kram

ime said...

Ja Stockholm är perfekt! Så mycket att se och göra förutom att där är så vackert.
Alltså, i mina ögon är inte Ivö så roligt. Där är inte mycket att se. Jag hade nog hellre rekommenderat Hällevik t ex eller Tredenborg. Då har ni nära till fina Sölvesborgs centrum eller Listerlandet. Där finns fina matställen och butiker. På Ivö finns inget, inte ens en affär. Nu har jag inte campat utan tänker mest på omgivningen. Sen har Blekinge en speciell plats i mitt hjärta.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Vilka fina minnen och vilken härlig dag ni fick den här dagen. Jättefina bilder också. Jag kan tycka att det är trevligt att gå i en stad vid något enstaka tillfälle men i första hand lockas jag av natur. Det har du ju förstått vid det här laget. Men jag njöt verkligen av en heldag i Stockholm tillsammans med min son ca ett halvår efter operationen 2018 och lika kul har det varit att upptäcka andra städer. Sedan behöver jag lugnet från naturen igen. Det är ju bra att vi alla är olika och att alla inte vill trängas på samma plats :D
Kram

ime said...

Ja du är en riktig naturälskare och det är ofta storslagen natur du visar. Jag har ju varit med om att besöka riktig storslagen natur också som när jag besökte Island och Kiruna med skoterkörning på isen på Torneälv osv. Det är riktiga äventyr. Men ändå trivs jag allra bäst i en större stad. Det kan vara fin natur i städer också, det är ju t ex jättevackert i Stockholm. Men jag förstår vad du menar, det finns ju inte direkt ostörd natur där. Något som är väldigt vackert här i Skåne är Haväng, det finaste tillfället jag var där var en gång i september när solen sken och det sprang får omkring oss, ett riktigt minne. Jag och E hade picnic där när hon fyllde 50.
Kram

Znogge said...

Tack, bra att veta. Då tror jag att vi väljer något annat än Ivö faktiskt.

Kram och ha en fin söndag!

ime said...

Kram och detsamma till dig!