Sunday, August 28, 2022

Söndag


 Ingen har väl missat att jag är bra på att göra fynd, hittade denna klänning på Esprits hemsida, hade kostat 700 kr och nu är den nersatt till 249 kr. Jättefin är den och är användbar även början på hösten. Gillar verkligen att fynda!

Igår var jag med om en obehaglig händelse. Satt vid datorn när jag helt plötsligt fick ett hemskt yrselanfall, allt bara snurrade runt, jag trodde jag fick en stroke. Jag kunde inte gå. Den värsta yrseln klingade av men jag hade väldig hjärtklappning också så jag insåg att jag nog fick ta mig till sjukhus. Ringde efter en taxi, jag bor väldigt nära sjukhuset men vågade inte gå. Jag kom till ganska snabbt och man gjorde ekg och kollade blodtryck, sen fick jag träffa en läkare. Jag blev så väldigt väl omhändertagen, det togs prover och gjordes flera undersökningar. Jag hade turen att det fanns en överläkare inom öron på akuten som också undersökte mig och han konstaterade att det var kristallsjuka, ett ofarligt men obehagligt tillstånd som är ganska vanligt. Det typiska är att den svåra yrseln klingar av hyfsat snabbt. Jag var dock väldigt trött efteråt. Nu har jag fått övningar jag kan göra för att kristallerna ska hamna på plats. Men jag mår mycket bättre idag. Pratade med A, min arbetskamrat, hon har haft det fyra gånger. Jag hoppas jag slipper det igen. Har bestämt mig för att jobba hemifrån lite extra denna veckan för säkerhets skull. Jag har känt mig ostadig och konstig i veckan men jag får ju yrsel innan migränanfall så jag har ju trott det varit det.

Idag är det lite svalare men något ösregn har inte kommit. Jag är på balkongen och det är jätteskönt.

4 comments:

Znogge said...

Grattis till ditt fina fynd! Snyggt och prisvärt där.
Vilken obehaglig upplevelse men du agerade helt rätt när du sökte vård. Även om kristallsjuka är helt ofarligt så är det väldigt obehagligt. Dock inte helt ovanligt. Själv har jag sluppit men men mamma hade det vid ett par tillfällen och det var inte roligt alls. Övningarna brukar ge god effekt.

Krya på nu!

Kram

ime said...

Ja jag kände verkligen att jag behövde kolla upp vad det var. Usch, stackars din mamma, jag hoppas verkligen jag slipper uppleva det igen.
Tack!
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Det är alltid trevligt att göra fynd och din nya klänning är jättefin :D
Men fy för att råka ut för det du drabbades av. Det värsta kanske var rädslan för att vad det kunde vara även om det så klart var läskigt med yrseln. Bra att du tog dig till sjukhuset och att du fick så fin hjälp där. Om det händer igen så vet du i alla fall vad det är och då kanske hjärtklappningen inte blir lika besvärlig. Men jag håller tummarna för att du ska slippa den upplevelsen igen och att övningarna ska hjälpa till att förebygga det.
Kram

ime said...

Ja jag kan ärligt säga att jag blev livrädd, trodde det var en TIA eller stroke. Kommer det igen har jag övningarna att ta till även om jag innerligt hoppas att inte drabbas av det igen.
Kram