Friday, August 12, 2022

Ystad

 




Vilken dag jag hade igår,  verkligen perfekt avslutning på min semester. En semester som jag är väldigt nöjd med, vädret har varit bra den mesta tiden och jag har haft en hyfsat tom almanacka så jag har spontant fyllt på med saker jag känt för att göra. Igår hämtade jag en bil halv 10 och begav mig till Ystad. Började med ett besök i centrala stan, strosade runt lite och åt lunch. Tog en mjukglass, det var varmt och skönt men också lite svalkande vindar. Sen begav jag mig till Ystad saltsjöbad som ligger direkt vid havet, det är ett fint spa med pool, restauranger med mera. Jag började med en promenad vid havet, sen hade jag bokat en helkroppsmassage, jag får ju det som friskvård från jobbet. Det var en jätteduktig massör, hon märkte att jag var väldigt spänd i hela ryggen och jobbade med triggerpunkter. Kände att det här gjorde mer nytta än de tidigare behandlingarna jag gått på. Efteråt tog jag en latte vid poolen, det var fantastiskt skönt, kändes som jag var vid Medelhavet minst. Man kan tydligen hyra en solsäng för två i fem timmar, då ingår lunch och en flaska cava! Nog inget för mig, jag klarar inte fem timmar i gassande sol. Efter latten var urdrucken tog jag mig hem, stannade på ett rökeri i Åhus på vägen och köpte varmrökt lax som jag ska äta i helgen. Passade på att göra lite ärenden hemma när jag hade bil,  åkte på kvällen till min föräldragrav, där var det vackert.

Jag hämtade skorna i en storlek större som jag klickat hem, de var mycket bättre. Ja nu börjar allvaret igen på måndag. Jag har förstått att det varit tufft de senaste veckorna, flera stycken har varit sjuka, skönt att ha sluppit den stressen som det innebär när det fattas personal.

10 comments:

Eva i Dalarna said...

Ystad är en fin stad. När jag var där en gång var jag på Fridolfs Konditori.Eftersom jag är ett stort fan av Wallander (Henning Mankells böcker) så ville jag besöka det café Wallander fikar på i böckerna. Så mysigt.

ime said...

Ja det är fint i Ystad! Ja det konditoriet såg jag! Man kan få en guidning av alla platser som är förknippade med Wallander.

znogge said...

Vilken härlig heldag det blev för din del. Viktigt att unna sig guldkanten på tillvaron. Ystad Saltsjöbad är verkligen fint. Hoppas att återgången till jobbet inte blir för stressig.

Kram

ime said...

Ja jag kände att jag ville göra något härligt som avslutning på semestern.
Hoppaa också att inte stressen drar igång nästa vecka, minst en är sjukskriven och en ska sluta.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Vad härligt det låter med alltihop. Jag skulle gärna ha hängt med på strandpromenaden och lite massage hade inte heller varit fel. Skönt att du kunde njuta av slutet av semestern och kanske känns det ok att snart vara tillbaka på jobbet. Jag hoppas att bemanningen är som den ska vara när du kommer dit.
Kram

ime said...

Ja du får följa med nästa gång!
Har lite ångest över att gå tillbaka till jobbet, det har väl dom flesta efter en härlig semester, jag hade gärna haft ett par veckor till.
Kram

Eva i Dalarna said...

Ja det vet jag och nån gång ska jag definitivt göra en sån vandring!
Har en dotter i Lund så är ju ner då och då.

ime said...

Ja det verkar jätteroligt med en sån guidning! Du kan ju åka ner ofta nu när du snart äger din egen tid!

Från Glam till Damm said...

Men vilken härlig dag i Ystad. Underbart med massage! Det skulle man behöva lite oftare minsann. Jag skulle lätt ta den där solsängen som kommer med en flaska Cava :-) Det fanns väl förhoppningsvis någon slags solskydd att fälla upp.

Ha det gott och jag önskar din en fin vecka tillbaka efter semestern.

Varm kram,

Anneli

ime said...

Ja det var inte alls dumt att avsluta semestern med besök både i staden och sen Ystad saltsjöbad! Om du klickar på översta bilden kan du se dubbelsolsängarna. Det var något slags tyg man kunde dra för, men tror inte det blev mycket skydd för solen, man får ha spf 50 istället!
Tack, önskar dig också en fin vecka!
Kram