Wednesday, August 31, 2022

Läget

 Jag har inte haft några känningar av kristallsjuka sen jag fick åka till sjukhuset i lördags. Jag tror faktiskt läkarna som gjorde undersökningar på mig lyckades få rätt på det hela. Hoppas jag aldrig behöver uppleva det igen. Har dock varit trött i kroppen så jag har jobbat hemifrån hela veckan. Funderar på att åka till kontoret på fredag, jag har förtroendet från mina närmsta chefer att få avgöra det själv.

En tråkig sak fick vi veta idag, en arbetskamrat har drabbats av en typ av lymfcancer. Hon har en liten bebis på två månader så verkligen mycket tråkigt tillfälle att bli sjuk. Hennes prognos ska enligt läkarna vara god, så det hoppas vi verkligen.

A, min arbetskamrat, har fått nytt jobb och slutar redan om två veckor. Jag unnar henne detta, hon har inte trivts på länge. Den ene efter den andre försvinner. Hon tycker absolut jag ska söka annat. Känns bara så konstigt att ge upp, att vi som är där för att jobba ska sluta. Jag känner inte riktigt att jag orkar börja om.

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Jag hoppas innerligt att du ska slippa fler anfall (om det är så man kallar det). Skönt att du får välja om du vill jobba hemifrån när du känner dig lite påverkad.
Men fy vad trist att få en sådan diagnos när man är ung och nybliven mamma. Tur i oturen att prognosen är positiv men jobbigt måste det ju ändå vara.
Det kan inte vara lätt att se flera arbetskamrater sluta och känna att du inte orkar göra samma sak. Jag förstår dig så väl men jag önskar att du kunde få ett arbete där du kan känna att du trivs och mår bra.
Kram

ime said...

Jo man kan nog kalla det för anfall, skulle det komma igen så ska jag ju inte behöva bli lika rädd, jag har övningar också som ska kunna hjälpa.
Ja min arbetskamrat hade ju sett fram emot en föräldraledighet, bebisen är inte ens tre månader, nu blir det tuffa behandlingar istället. Ledsamt.
Vi har en kille med som börjat plugga, han var den bästa arbetskamrat man kan tänka sig, så trist är det när folk man gillar slutar.
Kram

znogge said...

Så skönt att kristallsjukan inte känts av igen och jag hoppas att den håller sig borta. Väldigt bra att du kunnat arbeta hemifrån denna vecka för det blir ju ändå lite lugnare.
Så tråkigt och ledsamt för din kollega och en nybliven mamma att få den diagnosen. Jag förstår att hon hade sett fram emot en helt annan tillvaro. Gott att höra att prognosen är god i alla fall men visst kommer behandlingarna att bli tuffa.
Det är verkligen ledsamt när fel personer slutar för arbetet är en stor del av vår vardag. Ska man byta jobb så ska man vara övertygad och veta att det blir till det bättre. Det är en stor omställning att byta jobb så det är inte som att byta skjorta direkt.

Önskar en fin torsdag!

Kram

ime said...

Ja det är väldigt synd om den nyblivna mamman.
Nej jag känner precis som du skriver, det finns många fördelar med mitt jobb, trygg anställning, tjänstepension, kunna jobba hemifrån, bra kontakt med mina chefer. Det känns så galet att byta för att några andra inte sköter sig. Känns som att dom borde bli flyttade på istället.
Kram

Eva i Dalarna said...

Åtminstone har den nyblivna mamman en stark kraft som kan hjälpa henne i kampen mot sjukdomen; hon har sin bebis. Det kan annars vara så lätt att bara ge upp, men genom allt elände kan hon bäras av att hon måste leva för sin bebis och få styrka därur...

ime said...

Ja det stämmer, hon måste få finnas kvar för sitt lilla barn ❤ tycker så synd om henne att hon inte får njuta av sin mammaledighet