Tuesday, August 20, 2019

Min Stockholmshelg

Det blev en härlig helg i Stockholm. Körde ju tidigt till Alvesta utan problem. Framme i Stockholm blir jag som alltid glad i hela kroppen. Kan inte förklara det mer än att jag alltid känt så. Känner mig så hemma där. Gick på stan, var på Åhléns city där dom just i fredags hade nyinvigning av Muji-avdelningen på fjärde plan. Det är ju en japansk avdelning med allt man kan tänka sig. Kläder, hudvårdsprodukter, inredning, mat med mera. Dom hade en pysselhörna för barn, man kunde personligt smycka sina skrivhäften med stämplar, typiskt japanskt. Jag köpte örngott i linne. Sen gick jag mot NK, Hamngatan, Norrmalms torg, Biblioteksgatan, Nybrogatan mer mot Dramaten och tillbaka mot centralen. Jag tog tunnelbanan till Solna strand och väntade på lilla familjen som också var en sväng på stan. Jag satt ute, det ligger så fint där dom bor och det var så varmt och fint. När dom kommer och Dante som sitter i vagnen får se mig så berättar han vilka som är med honom. Han pekar på K och säger tydligt pappa och sen pekar han på S och säger vava. Och jag fattar ju. Han är så duktig! Han är lite blyg för mig i början men det går över. Det blir såklart lite paketer från mormor, han fick bl a lite duplo i form av djur, han lärde sig direkt vilken som var giraff, elefant och tiger. Sen åt vi god lax på kvällen. På lördagen åkte vi till en 4H-gård och tittade på lite djur. Där bodde bl a en get som också hette Dante hahaha. Han var intresserad av djuren även om han tyckte fåren var lite läskiga när dom bräkte. Vi gick en promenad i Bromma också där 4H-gården låg. Många mysiga hus. Sen gick jag och S också en runda i Sundbyberg så Dante fick somna i vagnen. Underbara lilla kille. Första gången jag var i Japan köpte jag en liten apa till S. Den är ju Dantes favorit. Den är ömtålig så han får inte leka med den men han vill bli upplyft hela tiden och titta på den. Sådär 8 gånger i timmen. Åt gott på kvällen. Sen var det ju dags för mig att åka hem på söndagen. Jag tog mig in på stan och gick lite. Köpte ett par örhängen och en blus på Uniqlo, den japanska kedjan. Tog mig till Söder, satt på en bänk på härliga Swedenborgsgatan och åt en macka. Det är banarbete så man åker från Stockholms södra. Tågresan gick fort. Jag var glad över att ha en bil ståendes i Alvesta. För de som skulle ta sig vidare fick ta Öresundståg från Alvesta till Osby, sedan buss till Hässleholm och där hade jag fått gå av och vänta på ytterligare en buss till min hemstad. Men det var lite jobbigt att köra bil också, det var rena skyfallen och jag körde lite fel. Men hem kom jag till sist. Har jobbat två dagar. Känner mig trött och ser jättemycket fram emot semester nästa vecka. Sen har jag redan bokat nya biljetter upp sista helgen i oktober!

4 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Jag känner så väl igen mig i din glädje över att komma till din favoritstad. I mitt fall är favoriten Östersund men känslorna och glädjen är säkert likadana :D Jag hoppas att du får möjligthet att bo i Stockholm så småningom för det verkar som om det är där du vill vara.
Vilken härlig helg du fick med både mys med familjen och egen tid på stan. Helt perfekt :D Skönt att du slapp alla byten mellan tåg och bussar. Även om det blev en lite jobbig körning så kom du säkert hem mycket snabbare.
Kram

ime said...

Ja vad roligt att du känner samma sak för din stad! Jag minns speciellt en gång som 17-åring, jag och en kompis var i Stockholm en helg och jag kom hem och kände bara leda. Jag trivdes så himla bra där uppe. Älskar allt, alla vackra byggnader, butiker, vattnet, kyrkorna, ja allt. Nu har jag också mitt kära barnbarn där.
Ja jag kom garanterat hem snabbare även om jag körde lite fel.
Kram

Znogge said...

Jag tycker mycket om Stockholm så jag förstår din känsla när du kommer dit! Vilken härlig helg du fick tillsammans med Dante och hans familj. Mysigt dessutom att redan ha en helg inbokad och att se fram emot. Så smidigt att du hade bilen både när du skulle till tåget och sedan hem den sista biten. Det gick garanterat snabbare ändå.

Kram

ime said...

Ja en underbar sensommarhelg i vackra Stockholm. Ja med tanke på omständigheterna så var det skönt att ta bilen sista biten.
Kram