Sunday, January 30, 2022

Bok 5




 Upproret i Klara av Annika Danielson och Gunilla Boethius

En roman som handlar om miljön på en tidning, Kvällsbladet i Stockholm från 70-talet. En ung kvinnlig journalist får jobb och flyttar från Umeå till Stockholm. Hon får uppleva hur sexistisk och ojämställd arbetsmiljön är. Alla män håller varandra om ryggen, vissa journalister super och gör inte sitt jobb, de kan gå på krogen på kvällen och chefen kan beordra de kvinnliga journalisterna att skriva klart deras texter. Att det skulle finnas en kvinnlig chef är otänkbart och när en kvinna blir utsedd till chef för en söndagsbilaga vägrar helt enkelt de manliga journalisterna att jobba under henne. Det är svårt att tänka sig att detta har existerat men så är det verkligen. Jag började på en dagstidning redan 1980 som sommarjobbare och känner igen mig mycket. Jag var kvar där till 2010 och det var först de senaste åren det kom någon kvinnlig chef. Det var bara män på ledande poster. Vet också att alkoholkulturen stämmer, även om det kanske är värre i boken. En intressant roman som ändå ger lite hopp om framtiden.

Denna bok får 4 stjärnor av 5 av mig.

2 comments:

znogge said...

Kan tänka mig att det är en mycket intressant bok och absolut en bok som jag vill läsa. Den manliga dominansen och det rejäla festandet inom journalistkåren är definitivt ingen hemlighet. Dock tror jag att ett generationsskifte leder till förändringar på båda planen. Även den nya tekniken gör att allt nytt når ut snabbare. Då duger det inte att ramla in bakis någon gång på förmiddagen...

Kram och god måndagskväll till dig!

ime said...

Ja jag rekommenderar verkligen boken.
Det har tack och lov blivit en annan alkoholkultur och även mer jämställt, mycket tack vare att kvinnor ställt krav.
Kram och detsamma till dig!