Thursday, October 04, 2018

Uttröttad

Känner mig slutkörd. Det har varit några ovanligt tuffa dagar på jobbet. Imorgon ska jag påbörja utbildning av en av dom nyanställda. Men vi har det väldigt tufft med köerna samtidigt som folk slutat av olika anledningar, det finns mammalediga, långtidssjukskrivna och så vanlig sjukfrånvaro ovanpå det. Det blir väldigt ansträngt och man går hem uttröttad på dagarna. I morse när jag gick upp vid fyra läser jag att det är nedriven kontaktledning och alla tåg inställda. Jag cyklade till stationen. Inga bussar fanns, ingen kundtjänst dit man kunde ringa och fråga var öppen före kl 6. Så jag fick ta taxi. Kommer man inte till jobbet i tid blir det ogiltig frånvaro. Det kostade 750 kronor men det kommer jag att få ersättning för, dom ersätter upp till 1150 kronor. Jag har aldrig behövt ta taxi tidigare men förutsätter att dom ersätter mig. En dag kvar, sen har jag ledigt två dagar. Välbehövligt.

6 comments:

znogge said...

Det lät tufft att man får ogiltig frånvaro om man kommer för sent. En nedriven elledning borde väl nästan hamna under force majeure tänker jag... Nåja, skönt att det löste sig i alla fall! Hoppas att det börjar fler för ni som är friska och är kvar måste självklart ha en rimlig arbetssituation!

Kram och ha en bra kväll!

ime said...

Ja det är inte roligt att inte kunna ta sig till jobbet. En gång fastnade jag på ett tåg och kom ca en kvart för sent och fick ogiltig frånvaro.
Ja nu hoppas vi alla det blir bättre för arbetssituationen är inte rimlig.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jag blir lite förvånad för det har verkat som om personalpolitiken är väldigt bra. Konstigt då att de är så hårda med tiderna om man har en giltig anledning. Men det är ju bra att de ersätter extra kostnader om tågen strular.
Det verkar lite som ett ekorrhjul där allt bara fortsätter som förut med för dålig bemanning. De anställer fler som ska läras upp men då slutar och sjukskrivs minst lika många och ingen förändring sker. Om inte ännu fler ska bli sjukskrivna får de nog öka takten med nyanställningar.
Kram

ime said...

Det är rätt konstaterat av dig, det är som ett ekorrhjul, de satsar nu hårt på att få fler timanställda så vi kommer ikapp personalmässigt. Bara att hoppas att det lyckas.
Kram

Anneli said...

Men hej, vad stark du är som orkar och ror det hela i land trots att det kan kännas som om du fyller stora luckor med sjukskrivningar och annan frånvaro bland kollegor. Toppen att företaget ersätter taxi, annars skulle det vara hemskt att få lov att kosta på det själv eller få ogiltig frånvaro. Ta hand om dig själv och se till att få återhämtning med på schemat!
Kramen och ha en underbar helg!
Anneli

ime said...

Ja tack 😊 nu ska jag ta det lugnt och försöka till en riktigt avkopplande helg!
Kram