Tuesday, December 19, 2017

Tisdag

Idag insåg jag att jag måste skaffa ny mobil, batteriet är slut på den jag har, kan ladda i jättemånga timmar och ändå är den inte fulladdad. Vill ha en fungerande mobil till helgen när jag ska åka iväg, eller man behöver ju faktiskt en fungerande mobil varje dag, man gör ju allt numera med den. Det blev den senaste Samsung, jag hade inte tänkt betala mer än vad jag gör idag men allting är såklart ändrat, det jag betalade 319 för tidigare kostar idag 399 och då kunde jag lika gärna ta den allra bästa mobilen och betala 499, tyckte säljaren. Så ok då. Det blev den. Iphone är inte ett alternativ, för ska man komma upp i lika bra telefon som den senaste från Samsung får man betala jättemycket, dessutom är Samsung kända för att ha bra kameror och jag fotar ju så gott som varje dag. Men när jag kom hem fick jag inte den nya att fungera, fick mina sms till den gamla fortfarande. Jag visste att han satt i ett nytt sim-kort och efter ett telefonsamtal till Telia fick jag veta att han glömt aktivera det. Antingen fick jag gå tillbaka eller vänta flera dagar på att det skulle skickas ett nytt på posten. Jag har ju ca fem minuters promenad till butiken så jag gick dit igen. Men jag blir lite irriterad. En del säljare pratar så mycket om sig själva så dom glömmer det mest elementära. Jag tycker dom kunde koncentrera sig på det dom ska göra istället. Jag hade tid att gå tillbaka för att jag är ledig, men jag kunde ju lika gärna bott tre mil härifrån t ex. Jag var inte otrevlig när jag kom tillbaka och han bad om ursäkt. Men jag har lite funderingar om det här med hur man blir bemött. När jag var och gjorde vid naglarna förra veckan så pratade också den personen mycket om sig själv och ville veta mycket om mig. När hon hörde vad jag jobbade med ville hon plötsligt göra affärer med mig, hon ville komma till butiken med någon pryl hon säljer. Jag tycker inte man agerar så, går man till någon så ska man vara professionell och då ingår det inte att prata en massa om sig själv eller att försöka utnyttja sin kund till saker som gynnar en själv. Jag tycker det är så självklart. Något man får lära sig när man utbildar sig men som man egentligen borde förstå själv. Jag har också varit hos hudterapeuter som oavbrutet pratat om sig själva. Man kan faktiskt vara tyst när man gör behandlingar. Jag som kund tycker det är rätt skönt. Tar jag en massage t ex vill jag absolut inte ha någon som babblar hela tiden. Jag vet inte varför dom är rädda för att det ska bli tyst? Jag väljer faktiskt att inte gå tillbaka till dom som inte agerar som jag tycker är bäst. Ska jag lägga pengar på något vill jag vara helt nöjd.

6 comments:

ibod11 said...

Teknik som krånglar är inte roligt och när man kommer hem med något nytt ska det fungera på en gång. Nu var det inte telefonens fel utan en miss av säljaren men det kan också vara irriterande. Tur att du hade så nära och kunde få hjälp snabbt :)
Servicemänniskor måste kunna läsa av sina kunder och försiktigt undersöka om de vill prata eller inte. Det är nog inte alltid lätt men då borde de ta efter kundens sätt att vara. Att försöka utnyttja kunden i eget vinstsyfte borde vara väldigt mycket no-no. Jag skulle också välja att gå till någon annan om det blev så.
Kram

ime said...

Ja jag jobbar ju själv med service och jag skulle aldrig hålla på och prata om mig själv hela tiden.
Kram

znogge said...

Grattis till nya telefonen hoppas ni ska komma att trivas bra tillsammans. Själv har jag iPhone och har haft det en del år men förstått att många är nöjda med Samsung.

Så gör man inte.Man passar inte på att prata sönder en kund eller försöker sälja in sitt företag. Den sortens människor har jag faktiskt riktigt svårt för.

Kram

Telia said...

Hej!

Jag får be om ursäkt för att du var tvungen att gå tillbaka till vår butik, för att få ditt simkort aktiverat. Självklart så ska det aktiveras på en gång, efter att du har gått från butiken med en ny telefon i handen!

Jag får önska dig en fin jul och gott nytt år!

Med vänliga hälsningar

Fredrik Björn

Socialmediekommunikatör

ime said...

Hej! Ursäkten är godtagen! Som tur är bor jag nära butiken och hade tid att gå tillbaka.
Önskar dig detsamma!

ime said...

Jag håller med. Man försöker inte sälja på kunden prylar som har med deras yrkesutövning att göra. Jag gick ju dit för att få fina naglar. Inte för att företaget jag jobbar på skulle göra affärer med henne.
Kram