Saturday, October 25, 2014

Tidningens död

Fick ett infall igår och tog en prenumeration på Sydsvenskan i två månader, man får full tillgång till allt material digitalt och så papperstidning fredag-lördag-söndag. Tidningarna har börjat bli lite mer flexibla och det är en nödvändighet eftersom branschen mer eller mindre håller på att gå under. Det var dessutom grymt billigt, 49 kronor för två månader. Redan idag fick jag min tidning, MEN... nu undrar jag, kommer jag att läsa den överhuvudtaget? En tjock tidning som jag håller i min hand och tänker, nä... har jag tid? Jag har inte haft dagstidning på ett tag, man får ju alla nyheter nu digitalt, läser många tidningar via datorn och smartphonen. Man har ju alltid tillgänglighet och alla nyheter är helt färska. Jag har ju jobbat i tidningsbranschen i nästan 30 år och ALDRIG att man trodde att det skulle gå så här. Man var övertygad om att tidningen alltid skulle finnas, vem vill liksom sitta med en dator till frukosten? Nu gör jag det själv, dricker mitt morgonkaffe med laptopen i närheten. Nu är det väl skillnad om man är en familj, är kanske inte kul om någon sitter med näsan mot laptopen, men är det egentligen skillnad mot om man sitter och bläddrar i en tidning som ändå många gör trots att dom inte äter frukost ensam? Visst får man fördjupningsartiklar i tidningen, men när har man tid att läsa dom? Känns lite tragiskt men tyvärr är nog papperstidningens död inte långt borta. Det kostar för mycket att trycka och distribuera och det blir bara färre och färre människor som prenumererar.

No comments: