Saturday, March 08, 2014

Idag är det sol och ska bli tvåsiffrigt på termometern!! Så härligt underbart!! Hinner nog dessvärre inte ut och gå som jag hellre skulle vilja, eller kanske om jag snabbar mig på. Måste nämligen putsa fönster, dom ser för jävliga ut (på ren svenska), jag kommer inte ens ihåg när jag putsade dom senast. Tråkgöra men det är trevligt efteråt när man ser ut igen. Jag skulle behöva längre helger, tycker det är så tråkigt att städa och sånt, vill mycket hellre promenera på stan, ta en fika, titta efter vårkläder och bara njuta, men det går ju inte. E åker till Uddevalla i helgen, hon är bjuden på 50-årskalas.
Så hemskt när jag läser om det störtade planet utanför Vietnams kust. Extra hemskt när mina barn befinner sig i den delen av världen. Man får se bilder på förtvivlade anhöriga. Det finns inga svenskar ombord tack och lov men det är hemskt ändå. Såna bilder kan etsa sig fast på min näthinna och det är något som griper tag i mig när det är det folkslaget som drabbas. Jag kan när som helst se bilden av flickan som springer förtvivlat med naken kropp när atombomben i Hiroshima sprängs. Jag blev också hemskt illa berörd när kärnkraftverket och tsunamin drabbade Japan. Dom är så otroligt tålmodiga det folket och inga som klagar i första taget, de har artighet och värdighet som ledord. Vet inte varför det känns så extra hemskt när de drabbas. Jag tänker ibland på hur mycket elände som finns i världen och vad människor får stå ut med och hur vårt land är som en liten ankdamm. Att det som står på löpsedlar handlar om melodifestival och andra småttigheter. Och hur gnälliga och otacksamma vi många gånger är. Och egoistiska. Jag är nog en människa som kanske tänker, grubblar och analyserar mer än vad många andra gör. Men jag reagerar på hur vi behandlar varandra, avskyr när andra människor blir utsatta av andras elakheter t ex. Vill att man ska behandla andra människor bra, vara rättvis och inte bara tänka på att sko sig själv. Ja, idag blev det en lite längre utläggning. Får försöka ta tag i dagen och göra det jag ska, putsa fönster t ex.

No comments: