Saturday, May 03, 2014

Att vara frisk

Man glömmer lätt tacksamheten man borde känna varje minut över att vara frisk. INGET annat betyder något egentligen om man inte har sin hälsa. Så jag skäms lite idag över mitt arga inlägg om Skånetrafiken. Jag ska inte elda upp mig själv så utan försöka vara lite mer cool.
L, en tjej jag jobbat med tidigare, har i fyra veckor varit dålig, först trodde hon och sjukvården att det var migrän, hon var yr, hade hemsk huvudvärk och kräktes. Efter flera sjukhusbesök och ambulansfärder blev det konstaterat att det var hjärnhinninflammation. Nu läser jag på fb att hon är inlagd i Lund och ska opereras idag. Hon har högt tryck i ryggmärgsvätskan och det är det som är orsak till hennes besvär, man ska sätta in en shunt i huvudet som leder vätskan till buken. Hon skriver att hon är nervös och att hon är rädd för att ögonen inte ska bli bra, hon har haft så högt tryck att hon inte ser med ena ögat. Håller alla tummar för henne att allt ska bli bra. När jag själv fick mina anfall, för tre och ett halvt år sen och också hamnade på sjukhus så blev jag väl omhändertagen. Läkare utredde, jag röntgade huvudet två gånger. Det var inte jag som drev på utan läkare som sa att jag absolut skulle göra det. När utredningen var klar och det konstaterades att det var migrän var det såklart en otrolig lättnad. Många tankar hade snurrat i mitt huvud om vad det kunde vara och min läkare sa också efteråt att det kunde varit en tumör som orsakade det. Så man ska verkligen inte ta för givet att man är frisk utan vara oerhört tacksam att man har turen att vara det. Det kan ändras när som helst och då kan saker som Skånetrafiken kännas rätt futtiga att haka upp sig på. Jag ska inte heller hålla på och oroa mig så mycket över min jobbsituation, det löser sig ju alltid och detta jobbet jag har nu kan jag ju extraknäcka på så det är ändå bra att jag fått tag på det. Man ska inte gå och trakta efter en massa andra saker och jämföra sig med hur bra andra har det. Man vet faktiskt inte vad för bekymmer andra människor brottas med.

No comments: