Wednesday, May 28, 2014

Tågstrejk?

Det pratas om strejk bland tågpersonalen på måndag. Orsaken är att de sagts upp från sina heltidstjänster för att arbetsgivaren säger att det varit svårt att schemalägga dem på heltid och erbjuder dem nu 75%-tjänster. Då väljer Seco att varsla om strejk och all Öresundstågstrafik ska ställas in. Jag är osäker på om det gäller Pågatågen men det kommer ju inte att gå att åka med de tågen för där får ju inte alla människor plats. Jag har liiiite svårt att känna sympati för tågpersonalen. Den verkligheten de nu vill strejka för lever väldigt många människor i och jag vet många branscher där man skulle bli väldigt lättad om man blev erbjuden 75%-tjänster och då är det inte alls så välavlönade jobb som det är att vara personal på ett tåg. Kolla in all personal inom kommunen på hemtjänst och personlig assistent-jobb. Finns det någon som jobbar heltid där? Kolla handeln, det är massor av timanställningar och deltid. Och om det nu blir strejk vet jag faktiskt inte hur jag ska kunna ta mig till jobbet, var får jag ersättning ifrån då? Om jag nu inte jobbar hela nästa vecka (OM det blir strejk) så klarar jag inte mina utgifter. Jag har frågat S om hennes lägenhet är tom eftersom hon kommer hem på onsdag så kanske killen som hyrt den har flyttat ut redan, då skulle jag kunna bo där i värsta fall. På jobbet har dom också kommit på att vi ska jobba på nationaldagen trots att det är röd dag. Jag har försökt kolla kollektivavtalen och har absolut för mig att jag läst om denna dagen, men hittar inte det. Vet inte om dom försöker blåsa oss på helgersättning.
Försöker tänka efter NÄR jag känner mig glad. Jag var glad och nöjd igår när jag var i Sölvesborg och fikade och när jag planterade blommor hemma. Jag ser såklart jättemycket fram emot att S kommer hem och att hon är och hälsar på J gör mig också jätteglad. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att känna mig glad oftare. Jag VET att jag har mycket att vara tacksam över, men just nu känner jag inte så mycket glädje. Jag är glad när jag är med djur, när jag får se hundar, katter och andra djur. Men jag kan ju inte fylla mitt hem med djur tyvärr.

No comments: