Saturday, February 07, 2015

Island eller Lund?

Det finns filmer upplagda om hur det såg ut i Lund igår när allt skållhett vatten forsade fram i värsta trafikrusningen. Jag kom att tänka på när jag var på Island, en helt oförglömlig upplevelse. Där var ånga och puttrande hela tiden i naturen och vi var och tittade på geysir, när det regelbundet kommer en jättestråle vatten rakt upp ur luften. Skillnaden mot Lund är ju att man är beredd på det och att det inte är bland en massa människor som rör sig. För att återgå till Island, vi badade i varma källor och det var ämnen i vattnet, tror det är svavel, som gjorde att huden blev alldeles len. Personer med svår eksem och liknande badar där för att få hjälp mot sina besvär. Vi var också på en glaciär och körde skoter, en häftig upplevelse. Allt var häftigt på Island, naturen var alldeles fantastisk. Vi såg också ett fantastiskt vattenfall. Vi var ute och red på islandshästar, fast det var en mindre angenäm upplevelse för mig för min häst kunde inte tölta. Jag trodde ju att det var något alla isländska hästar kunde men det är tydligen något dom måste lära sig. Efteråt har jag provat att rida på häst som kan tölta och det var också en fantastisk upplevelse. Ja Island var ett sällsynt häftigt resmål och jag har många foton att titta på. Det var nämligen på den tiden man framkallade foton. För att återgå till Lund har jag faktiskt tänkt på just kring järnvägsstationen, hur mycket trafik och kaosartat där är varje dag med bussar, bilar, gående och cyklister och kan tänka mig vilket kaos det blev igår. Känns läskigt att jag gick där precis innan det hände och lilla S var också där när det hade hänt men slapp vara mitt i det, hon skulle ta tåget till Malmö.

No comments: