Wednesday, July 25, 2018

En gammal klasskompis

Jag hittade en artikel som handlade om vilka kvinnor som jobbar nära drottning Silvia och plötsligt upptäcker jag att en av dom är gift med en gammal klasskompis till mig. Det står att han är greve, jag hade för mig att det bara var den äldste sonen som ärvde titeln men jag kan ha fel. Han är nämligen yngst av fyra söner. Hans fru är nu tydligen chef över Silvias hovstat och är statsfru. Peter som min klasskompis heter var en otroligt charmig kille, vi gick även ihop på gymnasiet, han hade lockigt hår och fräknar. Så väldigt gullig. Jag minns att han brukade ringa mig och få hjälp med våra läxuppgifter. Han var ambitiös men behövde hjälp. Jag vet att han flyttade till Stockholm så småningom men jag har inte sett honom sen vi gick ihop på gymnasiet. Nu letade jag upp bilder, det var inte svårt att hitta eftersom han och hans fru umgås med kungafamiljen, är med på alla stora evenemang. Och det var så konstigt att se honom nu 35 år senare. Han var sig lik, leendet fanns kvar men jag tyckte han såg gammal ut!! Det gick inte så bra för hans familj, godset dom bodde på och som äldsta sonen drev vidare gick i konkurs och bröderna och föräldrarna fick flytta till små tjänstebostäder. Jag minns att han berättade att kungen och Silvia var och hälsade på innan det var officiellt att dom var ett par. Men P var aldrig någon som skröt eller gjorde sig märkvärdig. Han var bara väldigt trevlig.
Värmen fortsätter, men det ser ut att kunna bli regn till helgen i Stockholm. Hellre regn än 35 grader varmt. Man orkar ju inte göra något i den värmen. Jag hoppas ju kunna hitta på lite saker samtidigt som jag hälsar på den lilla familjen.

6 comments:

znogge said...

Så roligt när man hittar gamla klasskompisar på lite oväntade ställen! Hoppas att vädret blir lite svalare när du ska till huvudstaden och träffa den lilla familjen. Just i storstäder är det behagligt om det är lite svalare.

Kram och ha en härlig dag!

ime said...

Ja det var kul att hitta honom!
Ja jag känner ju också det, större stad i över 30 graders värme kan bli väl bra.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Kul med alla minnen som dyker upp när man plötsligt ser en gammal vän och tänker tillbaka :D
Oj, vad du måste ha längtat och nu är du snart där och träffar nytillskottet :D Hoppas du får en riktigt skön vistelse :)
Kram

ime said...

Ja det är roligt att tänka tillbaka.
Jag åker fredag morgon, ska bli så mysigt ☺
Kram

Anneli said...

Hej,
Ja världen är liten! Jag har också en klasskamrat inom hovet och han är ansvarig för stora tillställningar som kungafamiljen har på slottet och i Storkyrkan så han har bl. annat varit ansvarig för alla tre stora bröllop som ägt rum i Storkyrkan (Victoria, Madeleine, Carl Philip) samt Prinsessan Estelles dop. Han berättade på en klassåterträff att det är väldigt trevligt att arbeta för hovet. Jag känner även till en tjej som bor i Dalarna nu men som var ansvarig för kungafamiljens IT under många år. Hon har dock slutat nu.

Kramen och ha det gott!
Anneli

ime said...

Ja vad spännande! Skulle vara kul att få vara med en dag. Jag tycker det är så häftigt med alla gamla slott och traditionerna som finns runt.
Kram