Wednesday, September 05, 2018

Tyfon i Japan

Det har varit en hemsk tyfon i Japan - igen. Dom har verkligen haft hemskt klimat detta året. J blev uppringd och intervjuad av Radio Blekinge och fick berätta hur han upplevt det hela. Han bor ju nära sitt jobb och jobbet är beläget i en hög skyskrapa. Det finns inte så många i Kyoto eftersom man beslutat att bevara en gammal stil på den forna huvudstaden. Han befann sig alltså där när tyfonen drog in och huset svajade och dom kunde se all förödelse utanför. T ex välte stora lastbilar, vindhastigheter på 56 m/s uppmättes. Flygplatsen i Osaka ligger på en konstgjord ö och ett fartyg flög in i bron som förbinder ön med fastlandet. 3000 personer blev strandade på flygplatsen. Så nu får man åka med båt över. Dom frågade J om han inte tycker det är jobbigt med alla naturkatastrofer och kände för att flytta hem, men man vänjer sig, som han sa. Detta var tyfon nr 21 i år.
Imorgon är jag ledig, tycker jag mår bättre nu. Men på jobbet är det lika många sjuka fortfarande varje dag.

4 comments:

znogge said...

Jag läste dessutom i går att det varit en kraftig jordbävning. Sonen åker till Tokyo på söndag och stannar två veckor så lite egoistiskt hoppas jag att det lugnar sig.

Kram

ime said...

Ja men det är verkligen oroligt där. Åh vad härligt att få åka till Tokyo. Det kommer nog att vara lugnt där.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Ja, de har verkligen varit hårt drabbade. Stackars alla som lever med den oron. Hemskt att stå så högt upp i ett hus och se all förödelse där nere. Jag skulle vara livrädd för att hela huset skulle rasa samtidigt som jag skulle känna med alla på marken. Vi har det otroligt bra här i jämförelse!
Kram

ime said...

Japanerna är ett tåligt folk och de reparerar alla skador rekordsnabbt. De budgeterar varje år för naturkatastrofer. Ja vi har det väldigt lugnt här hemma!
Kram