Sunday, September 02, 2018

Val om en vecka

Det är något som upptar mina tankar mycket nu. Har varit tveksam om jag ska blogga om det men eftersom jag tänker så mycket på det behöver jag sätta ord på det. Jag fasar mycket för valresultatet på söndag. Jag mår på allvar dåligt av ett partis framgångar och det är kanske inte svårt att räkna ut att det är Sd. Jag har så svårt att förstå att så många kan tänka sig att lägga sin röst på detta parti. Det som skrämmer mig mest är att man inte sätter sig in i vad deras politik går ut på. Förutom deras vidriga syn på människor från andra kulturer accepterar dom inte att barn adopteras från andra länder, de accepterar inte vår föredömliga inställning till hbtq-frågor. Homosexuella ska inte få skaffa barn. De anser att man inte kan vara jude eller same och samtidigt svensk. De anser att Zlatans sätt att uttrycka sig och hans kroppsspråk inte är svenskt. De vill förändra mediernas roll. De har en dålig kvinnosyn med sambeskattning. Jag känner till de som gick på högstadiet samtidigt som Jimmie Åkesson och som kan intyga, både elever och lärare, att det fanns inga invandrargäng i Sölvesborg som Jimmie behövde vara rädd för. Tvärtom var det Jimmie och hans brunskjortade kumpaner som var obehagliga, har hört om vittnesmål från fester hur han uppträdde mot ungdomar som var adopterade från Sydkorea. Är det detta samhälle vi vill ha och låta våra barn växa upp i? Igår talade han på torget i vår lilla stad och jag skräms av massan som jublade och skrek och viftade med sina sd-flaggor. Jag fanns inte när nazismen härjade men får så obehagliga vibbar. Nu har Expo och Expressen avslöjat ett antal nazister som finns på sd:s valsedlar. Varför söker dom sig till Sd? Hur kan det finnas så mycket hat bland vanliga människor att man lägger sin röst på detta parti?

6 comments:

ibod11 - Ingrid said...

Jag är precis lika orolig och bekymrad som du. Kan inte heller förstå att det är så många som sympatiserar med dem. Jag är livrädd för hur det ska bli nästa val. Om de fortsätter växa så kanske de får bilda regering då. Fy och usch, hemska tanke!
Undrar hur det tänker att det ska lösa sig när klimatet gör så att miljontals människor blir miljöflyktingar för att deras länder försvinner under vatten. Ska vi vägra låta dem bo någonstans då? Ja, frågorna och farhågorna är många.
Kram

ime said...

Ja skräcken är att de ska bli så stora att de får inflytande.
Enligt Sd så är ju miljöhotet inte verklighet.
Kram

dianasdrömmar said...

Undrar hur detta val ska sluta?

znogge said...

Tyvärr tror jag att SD kommer att göra ett mycket bra val i år. Ingen erkänner att de röstar på dem men verkligheten är en annan. Många är otroligt trötta på invandringsproblematiken och hur det ser ut i många stora städer. Lyfter vi inte den frågan befarar jag att SD vinner ännu mer terräng. Tyvärr tror jag inte att de som röstar på dem ens läst deras partiprogram utan de får rösten av en enda anledning. Skrämmande minst sagt.

Själv har jag inte bestämt mig än men jag vet i alla fall vem jag inte ska rösta på och det är en början.

Kram

ime said...

Diana: ja det känns inte bra i magtrakten.

ime said...

Znogge: det är det som är så himla obehagligt, man struntar i sd:s övriga partipunkter och stirrar sig blind på en enda fråga.
Kram