Tuesday, July 28, 2020

En dag på Österlen

Idag har jag och E varit på Österlen. Hon hämtade mig i morse och första anhalt var underbara Haväng och frukost där på en filt direkt där ängen sluttar ner mot havet. Att sitta där och höra vågornas brus och dricka kaffe är ljuvligt. Vi var ganska ensamma också, plötsligt kommer ett helt gäng får springandes förbi. Vädret var lite mulet men det sprack upp, plötsligt tittade solen fram och det glittrade i havet.
Sen körde vi vidare mot Backagården, ett trevligt ställe med lite konst och blommor till försäljning, man kunde fika där och både sitta inne mitt bland härliga växter och fikonträd eller ute i den härliga trädgården.
Vi besökte sen Dag Hammarskjölds hus Backåkra, det ligger högt och landskapet där är inte så typiskt skånskt platt utan böljande kullar. Det finns en meditationsplats mitt ute i en stor hage och med utsikt över havet, men då fick man gå igenom en hel flock kor och det lockade inte mig. E däremot gick dit. Hon är kanske mer van vid kor än vad jag är!?
Sen körde vi längs kusten mot Simrishamn, det var så otroligt mycket folk där så vi hittade ingenstans att parkera så vi körde vidare och tog en fika på en kringbyggd gård med vasstak i Baskemölla. De platserna vi valde att besöka idag var nya för oss, förutom Haväng. Eftersom det är så väldigt mycket turister på Österlen i år valde vi de rätta ställena, det är kanske inte dom första ställena man besöker. Vi körde t ex förbi Kiviks musteri och där var lång kö bara för att komma in.
Det har varit en jätteskön dag, härligt väder och jag har nog fått lite fler fräknar på näsan.

4 comments:

Znogge said...

Vilken härlig dag det blev! Så perfekt dessutom att ni valde ställen där det inte var knökfullt av turister. Kiviks musteri är det nog klokt att vänta med till ett annat tillfälle. Haväng är alldeles fantastiskt vacker men det var länge sedan jag var där senast.

Kram och ha en skön tisdagskväll!

ime said...

Ja och en sån plats som Dag Hammarskjölds Backåkra är vackrast att uppleva utan en massa människor. Haväng var vi så tidigt på så där var också tomt.
Kram

ibod11 - Ingrid said...

Jätteroligt att läsa och se bilder från en superhärlig dag :D Kanske semesterns bästa dag. Jättefina bilder. Österlen är verkligen vackert. En väldigt annorlunda natur jämfört med hur det är här och det är nog skillnaderna i vårt avlånga land som är det bästa med att bo här. Man kan få uppleva så väldigt många olika natursorter :D
Kram

ime said...

Jag tror nästan Sofiero och Helsingborg varit bästa dagen faktiskt, det var underbart väder den dagen och slottsparken är helt magisk. Men det är jättefint på Österlen också. Ja vi har en fantastisk natur och jag tror människor inser det extra mycket i år.
Kram