Thursday, April 11, 2013

Nu händer det grejor. J har bestämt sig för att åka hem till Sverige och läsa sin master i Lund till hösten. Han har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att det nog är bästa alternativet, han kollade om han kunde läsa den i Japan men det kostar mycket i terminsavgifter och läser han i Lund kan han kanske bli anställd som doktorand sen. Det här är verkligen i sista minuten, jag hade skickat kontrakt för underskrift av ny hyresgäst till hans lägenhet, fick skicka mail igår om be om ursäkt för att det blev ändrade planer, han hade inte hunnit skicka tillbaka kontraktet till mig eller sätta in pengar för hyran jag bett om i förskott, tack och lov. Ledsen att göra honom besviken men J behöver sin bostad själv. Nu kommer lägenheten tyvärr stå tom i tre månader ungefär, ingen bra lösning men vad ska vi göra? Att få en sommarhyresgäst är nog inget att hoppas på. Sen kom vi på det här med Swanlundska fonden, en fond i Sölvesborg som ungdomar kan söka som läser vidare. S som har bra koll på allting har skickat in sin ansökan och nu upptäckte vi att IDAG är sista dagen att söka. Då får ju mamma Marie rycka in. Så nu har jag ringt till hans gamla högstadieskola och ska hämta upp en betygsutskrift, ska åka till Skatteverket för att se om man kan få ett personbevis direkt, ska köra ut en massa papper på biblioteket, fylla i hans ansökan och slutligen lämna in den på kommunen idag. Vilken tur att jag har tid. Hoppas det går vägen, för det är rätt mycket pengar, brukar landa mellan 15-20 000 som dom får och dom pengarna behöver han verkligen.

No comments: