Friday, August 10, 2018

Åskoväder i natt

I natt vaknade jag av ett intensivt åskoväder, det var väldigt mycket blixtar och nu är vädret svalare och blåsigt. Verkar som den här tryckande värmen kanske gjort sitt. Jag tycker att jag kommit in i en semesterlunk nu, de första dagarna är det lätt att liksom fortsätta tempot man hade när man jobbade, att det måste hända saker. Nu försöker jag ta det lugnt, njuta av att sova ut, helt enkelt bara vara. Det är friidrotts-EM på tv vilket jag älskar att se. Läser mycket, har precis läst ut en bok om en intressant kvinna, Agda Rössel. Har aldrig hört talas om henne men hon gjorde en otrolig resa från att ha fötts i en banvaktsstuga i Norrland till att bli det första kvinnliga FN-sändebudet och vän med många höga ledare i världen. Tänk vad de kämpade de första kvinnliga pionjärerna, både mot män som tyckte de skulle stanna i hemmet men även mot andra kvinnor som hellre enbart ville ta hand om sina familjer. Det är otroligt fascinerande att läsa om, boken heter Hennes excellens Agda Rössel och är skriven av Elin Jäderström, en avlägsen släkting till henne.
Pratade lite med J i morse som har poströstat. Han är så duktig för han sätter sig verkligen in i alla partiers partiprogram. Kan sakna våra politiska diskussioner, dom är inte lika lätta att föra via telefon.

4 comments:

Emma Engström said...

Det har verkligen varit oroligt inatt! Ha en bra kväll!

ime said...

Ja usch vad mycket blixtar och muller!
Önskar dig detsamma!

ibod11 - Ingrid said...

Det kan vara läskigt om blixtar och dunder kommer för nära men det måste vara väldigt skönt med svalare luft. Jag åkte ifrån värmen så jag har det också skönt :)
Roligt att läsa att du har kommit in i en skön lunk och att du läser spännande böcker. Politiska diskussioner kan vara riktigt roliga om båda parter accepterar att man kanske inte tycker lika om allt.
Kram

ime said...

Skönt att det är svalare för dig också!
Vi har inga problem med politiska diskussioner jag och J, vi är båda samhällsintresserade och respekterar varandra!
Kram