Thursday, August 09, 2018

Sölvesborgsbesök

Idag tog jag tåget till Sölvesborg. Fikade på Ritz såklart och strosade runt lite. Min gamla fina hemstad, där är så vackert. Köpte en liten blomma och en ljusstake jag tittat på så länge. Det dröjer inte länge förrän man får tända lite ljus när mörkret kommer. I parken bak biblioteket hade de satt upp hängmattor och lagt ut böcker, såg mysigt ut.
Jag hade turen att komma både fram och hem med tåget, för nu är det bara tur det handlar om. Hem var det sen strömlöst efter min hemstation. Jag fattar inte varför det blir strömlöst? Det händer nästan varje dag och man läser att Trafikverket säger att det är det extrema vädret som ställer till det. Men tågtrafiken har inte fungerat på många år men nu skyller man på klimatet. Men sen till hösten när det kanske bara är 10-15 grader, vad ska man då skylla på? Extremt klimat har det varit i Japan t ex med jordbävningar, jordskred och värmebölja på över 40 grader. Där går tågen, med undantag för jordbävningen, då fick en arbetskamrat till J låna en cykel av honom för att ta sig hem. Om något av partierna (med undantag för sd för dom röstar jag aldrig på) hade gått ut och sagt att de förutom att satsa på vården och skolan också tänker satsa mycket på att få tågtrafiken att fungera så hade dom fått min röst. För detta är ohållbart. Nu är det såna problem att man faktiskt aldrig kan lita på tågen, det har liksom gått för långt, är för mycket saker som går sönder och för mycket problem på banan med reservdelar som är för gamla, man har inte skött upprustningen på många år och nu känns det som att det aldrig kommer att bli bra. Jag kommer nog inte våga ge mig ut på någon längre tågresa på min semester, det är fruktansvärt att bli strandad och inte veta hur/om man kommer hem.

8 comments:

Emma Engström said...

Vädret kan verkligen ställa till mycket! :o

ibod11 - Ingrid said...

Så fina presenter du gav dig själv. Kul att få unna sig något dekorativt till hemmet ibland :D
Jag åker väldigt sällan tåg så jag är inte drabbad. Men fy, vad trist det måste vara att alltid känna sig osäker på hur långt man ska komma, om ens tåget går över huvud taget.
Kram

ime said...

Emma: jo det är sant, vädret kan ställa till med mycket. Men vi har ju inget extremväder om man jämför med många andra länder!

ime said...

Ingrid: ja det är jätteroligt att köpa något fint till hemmet. Ljusstakar har jag väldigt många men kan inte låta bli att köpa fler!
Ja att vara beroende av tåg är inte roligt.
Kram

znogge said...

Vilken vacker ljusstake och blomma! Ja,snart är vi där. Många partier lovar guld och gröna skogar när det gäller skola, vård och omsorg men när valet väl är över så blir det inte så mycket. Jag tycker det är otroligt svårt att välja parti denna gång men ett går bort. Tyvärr tror jag att de kommer att göra ett väldigt bra val och få många röster. Då undrar jag hur en kommande regering ska se ut...

Kram

ime said...

Ja jag tycker också det är svårt att välja parti men har nog bestämt mig. Jag tycker det är otroligt nervöst när det gäller Sd, om dom ska få makt. Förstår inte människor som lägger en röst på dom.
Kram

Anneli said...

Hej,
Sölvesborg är ju så mysigt! Jag var ju där i början på sommaren som du vet....Härligt med hängmattor och böcker :-)
Ja, det där med tåget nu i värmen. Man kan verkligen bli strandsatt. Solkurvor, där rälsen blir längre på grund av värmen kan också vara farligt och det gör att tågen inte kan köra lika fort eller inte alls. För att inte tala om bristen på AC alltså frisk luft ombord i denna värme. Kramen, och ha det gott! Anneli

ime said...

Jo det är ju av säkerhetsskäl man ställer in tåg, det måste vara någon annan slags räls i andra länder som har varmare än oss.
Kram